De fem anbefalinger er en del af den nye strategi for mobilitet og infrastruktur i Region Hovedstaden, og derfor er disse indsendt til transportministeren og Folketinget Transportudvalg.
De fem nye anbefalinger er:
- S-togseksprestunnel mellem København H og Hellerup, der skal afhjælpe flaskehalse og øge antallet af afgange.
- BRT-busser på linjerne 150S, 200S og 400S, hvor busserne får egne baner og undgår kø.
- Udbygning af supercykelstinettet til 850 km, som giver hurtige og sikre forbindelser på tværs af regionen.
- Udbygning af rute 16 mellem Frederiksværk og Hillerød som motortrafikvej med tilhørende supercykelsti.
- Hastighedsnedsættelser på udvalgte bynære motorveje for at nedsætte trafikstøjen.
De fem anbefalinger bygger bl.a. på en tværgående mobilitetsanalyse af hovedstadsområdet som kommunerne og regionen har fået udarbejdet. Der kan læses mere om denne mobilitetsanalyse her:
https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/planer-og-strategier/Sider/Tv%C3%A6rg%C3%A5ende-mobilitetsanalyse-for-hovedstadsomr%C3%A5det-.aspx
Denne analyse peger bl.a. på at udfordringer med trængsel kun bliver større frem mod 2035, hvor det bl.a. forventes at antallet af daglige rejsende vil stige med 800.000, og støjgenerne vil brede sig til endnu flere boliger.
Disse fem nye anbefalinger skal ses i forlængelse af regionens og kommunernes udspil fra 2016, hvor der blev anbefalet 7 + 3 særligt prioriterede infrastrukturprojekter. Derfor har de nye anbefalinger også som forudsætning, at projekterne fra 2016 gennemføres. Disse projekter kan der læses mere om her.
Der kan læses mere om anbefalingerne i følgende strategi for mobilitet og infrastruktur i hovedstadsregionen i følgende link: Styrket mobilitet for et hovedstadsområde i udvikling