Gå til hovedindhold

​​​​​​​​

Kompetenceudvikling blev et vendepunkt i Mettes karriere: ”Det har ændret mit mindset!”

Da Mette Saxbro deltog på facilitatorforløbet 'Interprofessionel Læring og Samarbejde', blev det startskuddet til en ny vej i hendes karriere. Hun fik en ny tilgang til borgerne, samarbejdet med kollegerne og en fornyet arbejdsglæde.
Og det blev adgangsbilletten til et lederjob. 

Af Maiken Brunhøj Jensen

​I 2015 arbejdede Mette Saxbro som social- og sundhedsassistent. Da hendes afdeling gik fra at være en aflastningsafdeling til en rehabiliteringsafdeling, kom der øget fokus på det tværprofessionelle samarbejde. Mette blev tilbudt at deltage i læringsforløbet 'Interprofessionel Læring og Samarbejde', som handler om borgerinddragelse, facilitering af teamsamarbejde og læring.

​​Forløbet åbnede hendes øjne for en ny måde at tænke om sine arbejdsprocesser:

"Alt handler om 'Interprofessionel Læring og Samarbejde'! Det foregår overalt, og det ændrede hele mit mindset," fortæller Mette Saxbro.  

"Luk munden og åbn ørerne"

Både før og efter forløbet, havde Mette svært ved at se værdien i det arbejde, hun udførte. For hende havde det handlet om at løse borgernes problemer og sende dem videre i systemet. Nu gav hun sig selv et ultimatum: "Enten finder jeg en anden karrierevej, og ellers prøver jeg at få dét, jeg har lært på facilitatorforløbet, i spil."
Det sidste blev tilfældet. Mette Saxbro arbejdede nu hårdt for at integrere det interprofessionelle mindset og de værktøjer, hun havde lært på forløbet, i sin hverdag.

Om mødet med borgerne og de pårørende, har Mette et klart budskab:
"Det vigtigste er at lukke munden og åbne ørerne! Lad vær med at tro, at du har svaret på alt.
Man er nødt til at lytte til deres fortællinger og erfaringer".

Dét gav mulighed for at have samspillet og refleksionerne i højsædet. Mette begyndte at uddelegere arbejdet: De pårørende blev bedt om at tage mødereferater, og dokumentation foregik i samarbejde med borgerne, fremfor alene foran computeren.

Vi lærer med, af og om hinanden

I det tværfaglige samarbejde oplevede Mette, at overleveringen ofte foregik i faglige siloer. Det resulterede i, at de forskellige afdelingers viden og kendskab til den enkelte borger gik tabt. Noget Mette anså som både spild af ressourcer og opslidende for borgerne. Hun tilbød derfor at dele ud af sin viden om borgerne, inden de blev flyttet til andre afdelinger. Hun tilbød også at tage med ud og deltage i de daglige rutiner for at få flytningen til at glide.
Mette fokuserede desuden på afdelingsmøder: "Jeg var begyndt at udeblive fra morgenmøderne. De bar ofte præg af en negativ tone, og jeg følte ikke, at vi kom frem til noget. Derfor bad jeg om at få lov til at facilitere møderne. Jeg gik all in for at implementere det, jeg havde lært på facilitatorforløbet, blandt andet at stille undrende og nysgerrige spørgsmål, som bidrager til mere refleksion og viden fra alle".
I tråd med det interprofessionelle mindset, er Mette overbevist om, at den største faglighed opnås, når man vidensdeler og benytter hinandens kompetencer og styrker: "Det vigtige er, at vi lærer med, af og om hinanden," fortæller Mette Saxbro.   

Adgangsbillet til lederjob

Ved at bruge sine kompetencer fra 'Interprofessionel Læring og Samarbejde', oplevede Mette, at hendes arbejde igen blev meningsfuldt. Hun oplevede også, at borgerforløbene blev bedre og bar præg af samhørighed og en relation mellem borgerne, de pårørende og sundhedspersonalet. 
Hun brændte for at dele ud af sin nye viden, så da hun fik muligheden for at søge stillingen som daglig leder på et plejecenter, var hun nødt til at prøve det af.
Uden ledererfaring søgte hun stillingen. I sin jobansøgning, lagde hun vægt på sine nyerhvervede kompetencer og værdier, og hvordan man med et ændret mindset, kan opnå en bedre relation til - og samarbejde med borgere, pårørende og kolleger. Noget der alt sammen bidrager til en højere faglighed. Mette fik tilbudt stillingen, og hun har i dag været daglig leder på et plejecenter i 4 år. 

Mette har integreret 'Interprofessionel Læring og Samarbejde' i hendes tilgang som leder:
"Det er blevet en indgroet måde for mig at arbejde på. Hele min tilgang har ændret sig," fortæller Mette.
Hun er dog klar over, at de endnu ikke er i mål med at inkorporere det interprofessionelle mindset som en naturlig del af hverdagen. Derfor sender hun selv medarbejdere på kursus i håb om at udbrede de bagvedliggende værdier. Hun fortæller, at hendes mindset dog nok alligevel har indflydelse på hendes ansatte:
"Når jeg siger, at vi lærer med, om og af hinanden, så er alle klar over, at det handler om 'Interprofessionel Samarbejde og Læring', og at den største faglighed opnås, når vi vidensdeler og benytter hinandens kompetencer og styrker, fremfor at den enkelte medarbejder skal kunne alt selv."

Når Mette Saxbro skal opsummere, hvad det interprofessionelle forløb har haft af betydning for hende, bruger hun store ord:
"Det har ændret mit mindset. Det spiller ind i både mine faglige og personlige værdier, og det har bidraget til en ny arbejdsglæde hos mig". ​


Sidst opdateret:
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden