Partnerskab for overskudsjord og ressourcer
Til understøttelse af en mere bæredygtig håndtering af overskudsjord i praksis, samt for at fremme brugen af sekundære råstoffer i form af byggeaffald, har Region Hovedstaden taget initiativ til etablering af Partnerskab for Overskudsjord og Ressourcer.
Initiativet henvender sig til kommunerne i Region Hovedstaden
Formålet med partnerskabet er at:
Fremme brugen af sekundære råstoffer, blandt andet overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter, samt beton og tegl fra nedrivninger
Medvirke til, at overskudsjord ses som en ressource der i mange henseender kan erstatte sand og grus med videre
Dele viden og erfaringer, samt teste og udvikle ideer og løsninger
Understøtte kommunernes indsats for bæredygtighed og klima, for eksempel gennem udvikling af jordstrategier og
Omsætte FNs verdensmål til konkrete indsatser i forhold til ansvarligt forbrug og produktion, bæredygtige lokalsamfund og partnerskab for handling
Region Hovedstaden er initiativtager til Partnerskabet og assisteres af Niras A/S og Gate 21. Niras yder konsulentbistand til kommunerne, og Gate 21 står for facilitering af netværksmøderne.
Det får deltagende i Partnerskab for Overskudsjord og Ressourcer
To til tre årlige netværksmøder med konkret inspiration, værktøjer og hjælp til bæredygtig jordhåndtering i kommunen, samt indsatser for øget brug af sekundære råstoffer
Konsulentbistand til udvikling af en skræddersyet jordprognose for kommunen, som kan danne grundlag for tidlig planlægning af lokal genanvendelse af overskudsjord
Hjælp til udvikling af eget roadmap for bæredygtig jordhåndtering i kommunen
Netværksmøder og ekskursioner i 2021/2022
Inspirationsmøde om bæredygtig jordhåndtering i Vinge – Danmarks største byudviklingsprojekt
Bæredygtig jordhåndtering indenfor lovens rammer
Bæredygtig håndtering af jord og råstoffer i NK- og Vordingborg Forsyning - Ekskursion til Næstved Kommunes forsyning
Temadag: Markedsplads med værktøjer og platforme for cirkulært byggeri og bæredygtig jordhåndtering
