Baggrund og formål
Region Hovedstaden ønsker at skabe en grøn region. Således står der i konstitueringsaftalen, at ”Vi vil være ambitiøse og skabe en grøn region. Og i det arbejde vil partierne bag aftalen oprette et klima-råd, hvor borgere og særligt unge kan få plads til at følge regionens grønne arbejde og give input til politikerne til forbedre og udvikle indsatsen.”
De unge har længe vist mod og engagement til at gå forrest og efterlyse reelle løsninger på miljø- og klimaudfordringer. Derfor oprettes et Ungeklimaråd, hvor regionens arbejde med klimaindsatser kan drøftes af borgere og særligt unge, der kan udfordre politikerne og skabe engagement for at forbedre og udvikle indsatsen med den grønne omstilling af regionen.
Ungeklimarådet identificerer selv emner at drøfte med udgangspunkt i et øn- ske fra regionsrådet om at bidrage til regionens grønne omstilling. Eksempler kunne være udfordringer med knappe ressourcer og overforbrug, begrænsning af affaldsproduktion og CO2-udledning, grønne transportformer, energi- omstilling, klimasikringsprojekter, bæredygtige indkøb eller cirkulær økonomi.
Ungeklimarådets opgaver
- Ungeklimarådet skal rådgive og udfordre regionsrådet ved at bidrage med viden, erfaringer, nytænkende idéer samt inspiration vedrørende regionens arbejde med klimaindsatser og den grønne omstilling.
- Ungeklimarådet skal afholde et årligt møde med deltagelse af faglige repræsentanter fra relevante organisationer samt regionsrådet, miljø- og klimaudvalget og andre relevante fora med henblik på dialog om udvalgte emner.
- Ungeklimarådet skal have løbende dialog med de relevante udvalg og råd i regionen med henblik på input til initiativer og problemstillinger.
- Ungeklimarådet skal arbejde inddragende og derigennem sikre, at de nødvendige kompetencer og perspektiver indgår i dialogen med regionsrådet.
Ungeklimarådets sammensætning
Rådet er sammensat af 15-17 medlemsorganisationer, gerne yngre repræsentanter, der arbejder med miljø-, natur- og klimadagsordenen og har virke i Region Hovedstaden.
Følgende organisationer udpeger ét medlem hver (tentativ liste):
Den Grønne Ungdomsbevægelse
Klimabevægelsen i Danmark
Danmarks Naturfredningsforenings Ung København
Spejderne.dk
Ung i Energi (underafdeling af Energiforum Danmark)
Rådet for grøn omstilling
GRØN - fonden for bæredygtig udvikling
Landboungdom
Det nationale ungeklimaråd
Ungeklimaråd i Furesø Kommune
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
TEC
Københavns Professionshøjskole (studenterrepræsentant)
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning
Læger for klimaet
Polyteknisk Forening (studenterforening på DTU)
FOA Ungdom
Medlemmerne kan udpege en suppleant, hvis de ønsker det.
Funktionsperioden for Ungeklimarådet er på to år fra medio 2023 til medio 2025 med en evaluering efter ét år. Medlemmerne kan deltage i hele perioden, eller der kan ske udskiftning undervejs.
Rådet vælger selv sin formand blandt medlemmerne på det første møde.
Ungeklimarådets mødeaktivitet og arbejdsform
Rådet fastlægger selv mødeform og mødefrekvens, og det kan komme med forslag til workshops, events og kampagner. Møderne kan foregå på forskellige relevante lokationer som eksempelvis hospitaler, højskoler, kulturhuse, gymnasier, professionshøjskoler, affaldsselskaber, andelsforeninger mv., ligesom Regionsgården i Hillerød kan benyttes, og virtuelle møder kan planlægges, såfremt det er hensigtsmæssigt.
Formanden kan indkalde rådet til et ekstraordinært møde. Der kan ligeledes indkaldes til et ekstraordinært møde efter anmodning fra tre af rådets medlemmer.
Sekretariatsbetjening
Region Hovedstaden finansierer Ungeklimarådets sekretariat samt udgifter til transport, forplejning og aktiviteter. Sekretariatsbetjeningen af Ungeklimarådet varetages af administrationen i Region Hovedstaden. Sekretariatet skal sikre, at rådet inddrages i de relevante politiske processer samt understøtte rådets mødeaktivitet og kommunikation.
Kommissorium for Ungeklimarådet (pdf, åbner i nyt vindue)