1813 ikke direkte skyld i dødsfald


Det er forkert at kæde 1813 direkte sammen med dødsfald. De såkaldte utilsigtede hændelser handler om at undgå fejl fremover

Borgere skal være trygge

Borgere skal være trygge ved at ringe til 1813. Derfor vil regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) gå i yderligere dialog med sine fagfolk og politikerkolleger i regionsrådet om, hvad der mere kan gøres for at nedbringe 1813’s ventetider.

Sådan lyder meldingen fra regionsformanden efter flere medier har kædet ventetider på 1813 sammen med tre dødsfald.

1813 ikke direkte skyld i dødsfald

Hun understreger dog, at selvom ventetider på 1813 i starten af januar muligvis kan have medvirket til, at tre borgere ulykkeligvist er døde, kan man ikke entydigt konkludere, at 1813 er direkte skyld i borgernes død. Gør man det, så misforstår man, hvad en såkaldt ’utilsigtet hændelse’ er, fastslår hun.

Grundig analyse

- Det er dybt beklageligt og meget ulykkeligt når en borger, der forsøger at få hjælp, dør. Derfor skal vores sundhedsvæsen også altid undersøge, om noget kunne være gjort anderledes eller bedre. Det er det, en utilsigtet hændelse handler om. Og her taler vi så om tre meget triste hændelser, der er blevet grundigt analyseret og vurderet, siger hun.

Ikke entydige konklusioner

Og selvom Region Hovedstadens undersøgelser af de tre forløb altså viser, at ventetiderne kan have spillet ind, så er der også tale om at borgerne i flere tilfælde havde meget alvorlige symptomer, hvorfor man ikke kan konkludere noget entydigt.

Lægevagtsdirektør: 1813 kan ikke kritiseres

- Jeg ville gerne kunne love, at fejl aldrig finder sted i sundhedsvæsenet. Men virkeligheden er, at der på landsplan sker omkring 5.000 utilsigtede hændelser med dødelig udgang om året. Jeg noterer mig derfor også, at den tidligere lægevagtsdirektør i København, Jørgen Rem, allerede har sagt, at han ikke mener at en kritik af akuttelefonen er berettiget i dette tilfælde, siger Sophie Hæstorp Andersen.

20.000 ringer om ugen

Hun henviser til, at 20.000 borgere om ugen ringer til 1813.
- Og når der kommer tvivl om et enkelt eller flere forløb, så skal vi lære af det. Og det vi allerede har gjort på baggrund af disse konkrete tilfælde er bl.a. at udvide telefonkapaciteten, ansætte flere læger og sygeplejersker og forbedre vores IT-systemer, siger hun.

Yderligere oplysninger:
  • Region Hovedstadens pressevagt, tlf. 70 20 95 88
Redaktør