Akuttelefonen 1813 er en populær fødselar


Region Hovedstadens akuttelefon er blevet brugt flittigt i sit første leveår. Region Hovedstaden lancerer ny kampagne for at få endnu flere borgere til at ringe 1813
Mellem jul og nytår sidste år slog influenzaen for alvor til. På én gang fik en masse mennesker i Region Hovedstaden brug for råd og vejledning i forbindelse med symptomer som ondt i halsen, smerter i musklerne og hovedpine.

50 procent flere opkald

Det betød, at akuttelefonen 1813 fik 50 procent flere opkald end en normal måned – i alt over 14.000 opkald fra borgere - der søgte råd og vejledning.

Erfarne rådgivere

De erfarne og specialuddannede sundhedsfaglige rådgivere kunne så afgøre, om borgeren selv kunne tackle problemet, skulle henvende sig til egen læge eller lægevagten eller havde brug for behandling på en akutmodtagelse eller akutklinik.

Regionsrådsformand: Viser behovet

- Det store pres, som influenzaen skabte, understreger endnu engang, hvor vigtig akuttelefonen 1813 er, og hvor meget borgerne kan få ud af at ringe. Ingen spørgsmål er for små eller store, når vi rådgiver borgerne om, hvad deres skade eller akut opståede sygdom kræver af behandling eller omsorg, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen.

Akuttelefonen fylder et år

Akuttelefonen er åben døgnet rundt, og der sidder erfarent sundhedspersonale, primært sygeplejersker, ved telefonen. Alle har stor erfaring i at vurdere skader og akut sygdom og er særligt uddannede i at vurdere disse ting gennem en telefonsamtale.

Populær i sit første leveår

Og statistikken understreger, at akuttelefonen 1813, der åbnede 30. januar 2012, har været populær i løbet af sit første leveår. Siden etableringen har akuttelefonen i gennemsnit besvaret 3000 opkald om ugen.

92 procent synes vejledning er god

En analyse fra Region Hovedstadens

Enhed for Brugerundersøgelser viser også, at 92 procent af borgerne synes vejledningen fra 1813 er god - eller virkelig god.

Ny kampagne for akuttelefonen 1813

Mandag den 21. januar lancerer Region Hovedstaden så en ny kampagne for akuttelefonen 1813 for at få endnu flere borgere til at benytte sig af muligheden for at få råd og vejledning ved akut sygdom og skade.


Endnu flere mennesker skal have hjælp

Via tv-spots, annoncer i aviser og S-tog, webbannere og plakater på biblioteker og sportshaller skal endnu flere mennesker i Region Hovedstaden lære, at de hurtigt kan guides til den rette hjælp ved at ringe 1813.

Alle har brug for rådgivning

- Vi mener, at endnu flere bør få glæde af den service, som akuttelefonen tilbyder, og at borgerne også kan have gavn af rådgivning fra akuttelefonen, selv om de har en klar fornemmelse af, hvor de skal henvende sig.

Hver tredje der ringer klarer sig selv

F.eks. viser statistikken, at næsten hver tredje borger, der ringer 1813, efter god sundhedsfaglig rådgivning kan behandle sig selv, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen.

Fakta:

  • Akuttelefonen 1813 blev politisk vedtaget i regionsrådet i juni 2011.
  • Akuttelefonen 1813 åbnede 30. januar 2012.
  • Akuttelefonen har til huse på regionens AMK-vagtcentral på Herlev Hospital, som også besvarer de sundhedsfaglige 112-opkald.
  • En analyse fra Region Hovedstadens Enhed for Brugerundersøgelser viser, at 92 procent af borgerne synes vejledningen fra 1813 er god - eller virkelig god.
  • 30 procent af opkaldene afsluttes med rådgivning om egenomsorg. 28 procent anbefales at kontakte egen læge eller lægevagten. Og 14 procent henvises til en akutmodtagelse/akutklinik.
  • Målsætningen er, at borgerne i gennemsnit højest må vente 2 minutter, før akuttelefonen 1813 svarer. Målinger viser, at halvdelen af opkaldene besvares inden for 8 sekunder, og at 90 procent besvares indenfor 55 sekunder.
  • Samtalerne varer i gennemsnit ca. 4 minutter og 30 sekunder.
  • Hvis man er meget alvorligt syg eller er kommet alvorligt eller livstruende til skade, skal man selvfølgelig altid ringe 112.
  • Regeringen og regionerne har aftalt, at der senest i 2014 skal indføres visiteret adgang til landets fælles akutmodtagelser. Ifølge Region Hovedstadens budgetaftale 2013 skal adgangen til hospitalernes akutmodtagelser og akutklinikker foregå gennem Akuttelefonen. Telefonvisiteringen træder i kraft i løbet af 2014.

Web-tv: Interview om akuttelefonen 1813

med direktøren for akutberedskabet i Region Hovedstaden, Freddy Lippert:​
​​(02:49 min.)

Læs mere om akuttelefonen på www.1813.dk

Yderligere oplysninger hos:

  • Vibeke Storm Rasmussen (S), Regionsrådsformand, Region Hovedstaden, 43 64 25 21 (hjemme)
  • Koncerndirektør Svend Hartling, 38 66 50 05
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, 70 20 95 88
Redaktør