Akuttelefonen 1813: Politikere vedtager nye delmål for svartider

Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden vedtager nye delmål for Akuttelefonen 1813, der får flere og flere opkald. De nye delmål skal realiseres ved at optimere bemandingen ud fra, hvornår borgerne ringer.

Vent...

​”God dag det er Akuttelefonen 1813, hvad er der sket hos dig?”. Sådan lyder det over en million gange årligt, når sygeplejersker eller læger svarer på opkald fra borgere i Region Hovedstaden. Akuttelefonen har siden begyndelsen i 2014 arbejdet ud fra politisk vedtagne servicemål om, at ni ud af ti opkald skulle besvares inden for tre minutter, mens 100 procent skulle besvares inden for ti minutter. 

Nu har sundhedsudvalget besluttet, at Akuttelefonen fra sommeren 2020 og et år frem får to nye delmål. Målene går ud på at besvare syv ud af ti opkald inden for tre minutter og ni ud af ti opkald inden for ti minutter. Formand for sundhedsudvalget Christoffer Buster Reinhardt (C) siger:

”I regionen har vi haft succes med at opstille delmål på fx kræftområdet og psykiatrien, og derfor vil vi bruge samme værktøj i forhold til at nedbringe svartiderne ved Akuttelefonen 1813. Delmålene kan hjælpe med at sætte et ambitiøst mål for det næste år”, fortæller udvalgsformanden og understreger, at delmålene er ikke en erstatning for de oprindelige servicemål, men skal være et skridt på vejen til at opnå disse mål.

Flere opkald og mere rådgivning

Siden Akuttelefonen 1813 blev oprettet i 2014 er antallet af opkald vokset stødt. I 2019 rundede Akuttelefonen over en million opkald. Akuttelefonen oplever desuden, at borgere i stigende grad ringer med ikke-akutte problemstillinger, som de ønsker rådgivning om. Endelig har corona-epidemien påvirket antallet af opkald, og derfor har sundhedsudvalget vedtaget nye delmål for svartiderne.

Delmålene gælder fra juli 2020 og et år frem. Akuttelefonen 1813 vil med bl.a. optimeret bemanding, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere samt brug af teknologiske løsninger arbejde for at opfylde delmålene. Formanden for sundhedsudvalget Christoffer Buster Reinhardt (C) mener delmålene er et godt værktøj:

”Nu afprøver vi delmål på Akuttelefonen 1813 for at finde ud af, om det har samme god effekt som på andre områder i sundhedsvæsnet. Jeg ser delmålene som skridt på vej op ad en trappe, hvor man skal bevæge sig op mod de politiske servicemål”, forklarer han.

Delmålene blev vedtaget af et flertal i sundhedsudvalget, der vil følge opfyldelsen af de nye delmål ved kvartalsvise opgørelser.

Formand for sundhedsudvalget Christoffer Buster Reinhardt via regionens pressevagt på 70209588 

Læs mere om Akuttelefonen


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor