Cykelsuperstier kan reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt


Det er sundt at cykle. De 28 cykelsuperstier på vej i hovedstadsregionen kan alene reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt.

​​

Medarbejdere, der jævnligt tager cyklen til arbejde, har færre sygedage end deres kollegaer, der ikke cykler. Så skal sygefraværet på landets virksomheder ned, kan jernhesten spille en vigtig rolle.

En ny analyse viser helt konkret, at de nye cykelsuperstier, der skal gøre det endnu mere attraktivt at cykle til og fra arbejde over længere afstande, alene kan reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt. Det svarer f.eks. til ca. én sygedag mindre per ansat i hele Københavns Kommune.

Færre sygedage kan alene tjene cykelsuperstierne ind

Hver dag, hvor en medarbejder ikke kan tage på arbejde, koster samfundet 1.700 kr. i produktionstab.

Det samlede net af cykelsuperstier vil koste 900 mio. kr. at føre ud i livet, og dermed vil de i alt 28 ruter kunne tjene sig selv ind på godt 15 år alene i sparede sygedage.

- Vi ved, at hver tredje borger i hovedstadsregionen vil cykle mere, hvis cykelstierne var bedre. Når sundhedsgevinsten samtidig er så tydelig, understreger det, at det er ekstremt vigtigt, at vi får skabt nogle gode forbindelser på tværs af kommunegrænserne. Nu står den anden cykelsupersti i regionen klar, og næste skridt er at få sat endnu mere fart på udviklingen af et samlet rutenet, siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

Flere ruter på vej

Transportministeriet har øremærket en pulje på 189 mio. kr. til cykelsuperstier i større danske byer, og der er netop sendt ansøgninger af sted på forbedringer for samlet set 179 mio.kr. i hele hovedstadsregionen, hvor kommunerne oven i selv skal lægge et tilsvarende beløb.

- Vores mål er, at halvdelen af pendlerne cykler til og fra arbejde og uddannelse i København. Det er et ambitiøst mål, ingen vestlig storby endnu har nået, og som vi kun kan nå ved at få endnu flere til at tage cyklen over længere afstande. Vi investerer lige nu mere end nogensinde i bedre cykelforhold, og jeg er parat til at finde endnu flere penge, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal(SF).

Opgraderede eller helt nye

Cykelsuperstierne er enten eksisterede cykelstier, der bliver opgradet, eller helt nye cykelstier. Fælles for dem er, at cyklisterne skal have god plads, og at kommunerne her er ekstra grundige med at rydde sne eller feje glasskår væk. Derudover bliver cykelturen optimeret med bl.a. bedre belysning, luftpumper og god skiltning. Den første cykelsupersti, Albertslundruten, åbnede sidste år, og i dag bliver rute nummer to, Farumruten, indviet.

Analysen er udarbejdet for de 22 kommuner og Region Hovedstaden, der sammen står bag
cykelsuperstierne, af konsulenthuset Incentive, der også leverer analyser til Trængselskommissionen.

Fakta: Ny analyse af sundhedsgevinsten ved Cykelsuperstier

  • Ny analyse sætter tal på gevinsten ved de nye cykelsuperstier, der er på vej i hovedstadsregionen. Den første rute åbnede sidste år, og den 20. april 2013 åbner den anden rute, Farumruten.
  • Der er i alt planlagt 28 ruter med i alt 494 km cykelsupersti.
  • Hver dag, hvor en medarbejder ikke kan tage på arbejde, koster samfundet 1.700 kr. i produktionstab. De 28 planlagte cykelsuperstier har samlet set potentiale til at reducere sygefraværet med 34.000 dage årligt. De reducerede sygedage vil spare samfundet godt 60 mio. kr. årligt.
  • På endnu længere sigt vil cykelsuperstierne ifølge analysen give et samlet overskud på 2,7 mia. kr. i besparede sundhedsudgifter over en 50-årig periode, når udgifterne til anlæg og vedligehold er betalt.
  • På baggrund af data fra Statens Institut for Folkesundhed er vurderingen i analysen, at sygefraværet i gennemsnit falder med én dag, hver gang der cykles 1.200 km.
  • Sundhedsgevinsten i dette regnestykke omfatter kun de besparede sygedage og udgifterne til behandling af fysiske lidelser i den sekundære sundhedssektor. Psykiske lidelser eller udgifter til f.eks. førtidspension er ikke regnet med, og derfor kan den reelle gevinst være større.

 

  • Analysen bygger bl.a. på erfaringerne fra den første cykelsupersti, Albertslundruten, der netop nu kan fejre ét års fødselsdag. Her cykler der i dag 10 % flere, end før ruten blev opgraderet.
  • Mens der i dag er ca. 350.000 cyklister, der cykler på de fremtidige cykelsuperstier dagligt, er forventningen, at mindst 30.000 nye cyklister vil bruge cykelsuperstierne, når de er blevet opgraderet.
  • Analysen er udarbejdet for de 22 kommuner og Region Hovedstaden, der sammen står bag cykelsuperstierne, af konsulenthuset Incentive, der også leverer analyser til Trængselskommissionen.

Yderligere information:

  • For yderligere information om analysen kontakt Tine Brandt-Nielsen, Projektleder – Sekretariat for Cykelsuperstier. Mobil: 3060 3674, Email: tinbra@tmf.kk.dk
  • Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal via pressechef Morten Rixen mobil: 51680619.
  • Lars Gaardhøj, formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden. Mobil: 28 92 25 98.
Redaktør