Flere patienter får personlig telefoncoaching for at undgå genindlæggelse

Flere patienter får nu personlig telefoncoaching, som del af projektet Aktiv Patientstøtte. Telefonkontakten kan føre til højere livskvalitet og forebygge unødvendige indlæggelser.
Vent...

​Én procent af danske patienter står for 30 procent af udgifterne i sundhedsvæsenet. Samtidig oplever patienter med kronisk sygdom en forringet livskvalitet med bl.a. gentagne hospitalsindlæggelser. 

Dette er baggrunden for regeringens nationale satsning, Aktiv Patientstøtte, der er et paradigmeskifte i sundhedsvæsenets møde med den kronisk syge patient. I dag afholder Aktiv Patientstøtte en stor midtvejskonference i København, da projektet nu har rundet halvdelen af de 15.000 patienterne, der skal deltage i projektet.

”Erfaringer fra andre studier viser, at denne type indsats kan føre til højere livskvalitet og forebygge unødvendige indlæggelser”, fortæller Anne Hvenegaard, programleder for Aktiv Patientstøtte.

Ny computermodel udvælger patienter

Som noget helt nyt udvælges patienter på baggrund af data om diagnoser og hidtidigt forbrug i sundhedsvæsenet. Kernen i Aktiv Patientstøtte er den personlige telefoncoaching af patienterne i en afgrænset periode på typisk 6-9 måneder. Patienterne ringes jævnligt op af en fast støttesygeplejerske. Patienten hjælpes eksempelvis med at prioritere og overskue sin situation, så vedkommende bedre kan handle på sine udfordringer. 

Aktiv Patientstøtte er et forskningsprojekt, der løber fra 2017-2019.

Kontakt
Anne Hvenegaard, programleder for patientstøtteindsatsen
Pressevagten i Region Hovedstaden på 70 20 95 88 eller presse@regionh.dk  

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor