Kritik af 1813

​På baggrund af den aktuelle medieomtale vedr. 1813 og akuttelefonens  håndtering af en 17-årig meningitispatient, der døde 1. januar 2017, ønsker Region Hovedstaden at slå nogle faktuelle forhold fast i en række af de spørgsmål, der har været berørt.

1813 erkender fejl

1813 burde have sendt en akutlægebil og en ambulance til den 17-årige, men der blev foretaget et fejlskøn, og forældrene blev bedt om at køre på hospitalet med drengen, hvor han senere døde. Det er uvist, om en ambulance kunne have reddet drengen, men den tvivl ville 1813 gerne have været foruden og beklager dybt. 

Jordemoder i Akuttelefonen

Der sættes kritisk fokus på, at visitatoren, der undlod at sende en ambulance, har en sundhedsfaglig baggrund som jordemoder. Jordemoderen havde konsulteret en læge vedrørende mistanken om meningitis, men der blev lavet et fejlskøn ift bestilling af en ambulance, hvor der ellers ligger klare retningslinjer for, hvilken respons der skal gives i mistanke om meningitis. 1813 har to jordemødre ansat (ud af ca. 230 sundhedsfagligt ansatte), og der er fortsat stor tillid til deres arbejde. De har samme visitationsuddannelse som de øvrige læge- og sygeplejefaglige visitatorer.

Flere ambulancefejl

DR omtaler en intern mail til visitatorerne på 1813 sendt fra en sektionsleder i Akuttelefonen, hvor han beder visitatorerne være særligt opmærksomme på meningitis. Mailen indeholder nogle formuleringer, der kan tolkes som om, 1813 i en stribe tilfælde har overset symtomer på meningitis. Udover den aktuelle sag med den 17-årige, er der dog tale om to tilfælde, der intet har med meningitis at gøre, men hvor patienter efter kontakt til Akuttelefonen selv kørte til hospitalet – og hvor 1813 skulle have sendt en ambulance. 

I det ene tilfælde var der en mistanke om brud på venstre ben, men patienten ville selv køre i sin bil med automatgear. I det andet tilfælde ringede en familie fra deres bil på vej til hospitalet med et familiemedlem, hvor der var frygt for en blodprop i hjernen. I begge tilfælde erkender 1813, at der skulle være sendt en ambulance.

Når en læge ved 1813 lige efter nytår sendte mailen, så var det fordi, at der var en debat om, hvorvidt 1813 sendte for mange ambulancer på gaden – og det brugte han den aktuelle sag med den 17-årige til at slå fast, at det gør 1813 ikke. De sender hellere en ambulance for meget end for lidt. 

Udover den aktuelle sag, så refereres der i mailen til en ét år gammel sag med en 16-årig (4. januar 2016), som døde af meningitis. Sagen er blevet vurderet af Styrelsen for Patientsikkerhed, og der er ikke fundet anledning til kritik af Akuttelefonen.

Politianmeldelse

Dick Sørensen, tidligere juridisk rådgiver for Patientforeningen Danmark, har anmeldt ansatte ved Akuttelefonen til Nordsjællands Politi.

Styrelsen for Patientsikkerhed

Rutinemæssigt er Styrelsen for Patientsikkerhed i gang med at undersøge sagen.

Yderligere info:

Redaktør