Ni nye cykelsuperstier på vej til pendlerne i hovedstadsregionen


Ny statslig aftale sikrer 104 mio. kr. til ni nye cykelsuperstier i hovedstadsregionen.

Aftale til 172 mio. kr.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har torsdag offentliggjort en aftale om 172 mio. kr. til nye cykelsuperstier i de fem største danske byer.

104 mio. kr. går til ni nye cykelsuperstier i hovedstadsregionen, hvor kommunerne selv skal skyde et tilsvarende beløb i anlæg af de nye cykelsuperstier.

I alt 208 mio. kr. til cykelsuperstierne

Det vil bringe den samlede investering i nye cykelsuperstier op på 208 mio. kr.

Med den nye aftale kan ni nye cykelsuperstier flyttes fra tegnebræt til virkelighed. Dermed kan flere cykelpendlere opleve grønne bølger, brede cykelstier og god belysning på cykelstierne, når de cykler til og fra arbejde og uddannelse.

Mellem København og Albertslund

Danmarks første cykelsupersti løber mellem København og Albertslund.

Ruten blev indviet sidste år, og antallet af cyklister på ruten er steget med 10 % siden indvielsen.

Tidligere i år blev rute nr. to fra København til Farum indviet.


Kommunal medfinansiering

- Jeg er rigtig tilfreds med, at vi nu snart kan åbne endnu flere cykelsuperstier i hovedstadsregionen og dermed få skabt et netværk af cykelruter af høj kvalitet – til gavn for borgerne, siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

Bedre forbindelser på tværs

- For der er en kæmpe gevinst at hente ved at få skabt nogle bedre forbindelser på tværs af kommunegrænserne. Det er sundt at cykle, det nedsætter trængsel og udleder ikke CO2 eller andre giftige partikler, fortsætter udvalgsformanden.

I alt er der planlagt 28 cykelsuperstier i hovedstadsregionen.


Læs hele aftaleteksten her og få indblik i de enkelte projekter og ruter:

http://www.trm.dk/~/media/Files/Politiske%20aftaler/Aftale%20om%20supercykelstier%20mv%2016%20maj/Informationsark%20%20Supercykelstipuljen%20%20Hovedstadsomrdetdocx.pdf​


Cykelsuperstier skal få pendlere op på cyklen

  • Cykelsuperstierne er et net af cykelstier, der skal gøre det hurtigt, nemt og sikkert at cykle på tværs af kommunegrænser og over store afstande. Det skal få flere ud af bilen og op på cyklen for at begrænse trængslen og forurening samt gøre hovedstadsregionen bedre at bo i.
  • Der er i alt planlagt 28 ruter med i alt 494 km cykelsupersti.
  • Cykelsuperstierne er enten eksisterede cykelstier, der bliver opgradet, eller helt nye cykelstier. Fælles for dem er, at cyklisterne skal have god plads, og at kommunerne her er ekstra grundige med at rydde sne eller feje glasskår væk. Derudover bliver cykelturen optimeret med bl.a. bedre belysning, luftpumper og god skiltning. Den første cykelsupersti, Albertslundruten, åbnede sidste år i april og Farumruten åbnede den 20.april i år.
  • På Albertslundruten, der kan fejre ét års fødselsdag, er der i dag 10 % flere cyklister, end før ruten blev opgraderet. 
  • Cykelsuperstierne har potentiale til at øge antallet af cyklister med 30 procent, hvilket svarer til 15.000 flere pendlercyklister på hele nettet af cykelsuperstier. Dette vil spare ca. 7.000 ton CO2 pr. år og give 300 mio. kr. i besparelser på sundhed årligt.
  • Undersøgelser i København har vist, at cyklisternes fire vigtigste grunde til at cykle er, at det er hurtigt, bekvemt, sundt og billigt. Det skal cykelsuperstierne sikre på tværs af kommunegrænser og store afstande for at gøre cyklen til et seriøst alternativ til bilen for endnu flere pendlere.
  • 22 kommuner og region Hovedstaden står bag cykelsuperstierne. De 22 kommuner er: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Vallensbæk, Allerød, Frederikssund, Helsingør, Hørsholm, Høje-Taastrup og Egedal.


Yderligere oplysninger hos:

  • Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden, mobil 28 92 25 98. 
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, tlf. 70 20 95 88.
Redaktør