Overlæge i Dansk Hovedpinecenter: Bedre overblik med Sundhedsplatformen

​Overgangen til Sundhedsplatformen var lige så besværlig på Dansk Hovedpinecenter på Rigshospitalet som på alle andre hospitalsafdelinger i Region Hovedstaden. Men efter at have investeret adskillige mandetimer er de kommet ud på den anden side, og Sundhedsplatformen har betydet et bedre overblik for medarbejderne.

Vent...

Overlæge i Dansk Hovedpinecenter Lars Bendtsen tager en dyb indånding og nikker over mod skærmen midt på skrivebordet med et skævt smil:

”Man kan sige meget om Sundhedsplatformen, men noget intuitivt system er det ikke ligefrem. Det er et system, som tager tid at lære at kende: Jeg vil tro, at jeg i sin tid brugte to timer på min første telefonkonsultation i Sundhedsplatformen, netop fordi det ikke virker specielt logisk".

"Men hvis man investerer timerne i at lære systemet at kende, synes jeg også, at belønningen er det hele værd: Man får et langt bedre overblik, end vi har været vant til”.

En investering i forandringen

Lars Bendtsen tog en tidlig beslutning, da Sundhedsplatformen blev introduceret, nemlig at få det maksimale ud af en forandring, som til en start var et alvorligt benspænd i hverdagen. 

Da Sundhedsplatformen skulle tages i brug, investerede han mange timer i at lære systemet at kende – og derefter udarbejde udførlige vejledninger i brugen af Sundhedsplatformen, så kolleger og andre faggrupper i klinikken kunne komme på sporet af en normaliseret hverdag så hurtigt som muligt. 

Han finder vejledningerne frem og bladrer hurtigt igennem de mange sider – en form for opskriftssamling med udførlige trin for trin anvisninger af, hvordan fx en reservelæge henter og anvender de relevante smartphrases (dvs. faste formuleringer til bl.a. de mest anvendte medicintyper og andre ordinationer) i Dansk Hovedpinecenter, hvordan man henviser til yderligere undersøgelser osv. 

”Som nævnt kræver systemet, at man bruger tid på at lære det at kende. Dernæst krævede det også en hel del tid, at jeg satte mig ned sammen med en reservelæge på afsnittet og lavede præferencelister (dvs. en samling af de ordinationer, der benyttes mest som fx laboratorieprøver og sygepleje) og smartphrases".

"Men det er vigtigt at understrege, at det er en investering i forandringen – og at den sidenhen tjener sig selv ind mange gange. Når man så deler erfaringerne gennem vejledninger, sparer man masser af tid på hele afdelingen – og samtidig er man fri for at lave mange af de der klik, som systemet er blevet så kritiseret for”, siger Lars Bendtsen.

Bedre overblik og færre fejl

Eksemplets magt er stor, så Lars Bendtsen åbner en patientjournal og begynder at udfylde den. Det går hurtigt, fordi centeret har smartphrases på de mest almindelige begreber og de mest anvendte medicintyper. 

”Jeg tror alt i alt, at vi bruger den samme tid med Sundhedsplatformen som med de tidligere systemer. Men frem for alt har vi fået et langt bedre overblik – og så kan systemet altså også være med til at mindske fejlene".

"Der har været en del kritik af det Fælles MedicinKort – og det er sandt, at det er meget let at komme til at lave fejl i medicinmodulet. Men vi har valgt at lave præferencelister til recepter på de former for medicin, vi oftest anvender i Dansk Hovedpine Center". 

"Det er omkring 60 typer, og igen gælder det, at det kræver en indledende investering af tid. Men til gengæld ved vi, at de er udfyldt korrekt – og investeringen tjener sig ind masser af gange”, understreger han.

På samme måde har de lavet præferencelister over henvisninger til de klinikker, de oftest henviser til. Lars Bendtsen understreger igen, at det er let at komme til at lave en fejl i henvisningerne, hvis man taster alting ind fra starten, men præferencelisterne udrydder fejlene og gør den daglige brug meget mere smidig.

De har skabt en simpel procedure for at udforme listerne: Først laver de en henvisning til den relevante klinik og sender den. Dernæst ringer de til klinikken for at høre, om den er nået frem og udfyldt korrekt. Hvis ikke, retter de til og prøver igen, og når henvisningen til sidst sidder i skabet, indgår den i præferencelisten.

”Det tåler ingen sammenligning”

”Hvis man tager nogle få og forholdsvis simple forholdsregler, så vil jeg mene, at man kan få stor gevinst af Sundhedsplatformen – det er i hvert fald sådan, vi har oplevet det her i klinikken: Det er først og fremmest vigtigt, at man ikke vælger at spare sekretærerne væk”, understreger Lars Bendtsen og uddyber: 

”De kan fortsat udføre mange funktioner, der kan aflaste lægerne. Vi forsøger stadigvæk at optimere det, så vi så vidt muligt modvirker den opgaveglidning fra sekretærer til læger, Sundhedsplatformen har medført".

"Det er vigtigt, at man laver detaljerede vejledninger, så alle kan bruge systemet – også nye på afdelingen. Det er oplagt, at man benytter sig af genvejene i systemet, så man undgår tastefejl og sparer sig selv for utallige klik. Og så er det selvfølgelig vigtigt at have procedurer for, hvem der gør hvad hvornår, så man eksempelvis sørger for at få tømt InBasket (dvs. beskedmodul) dagligt”.

Men gør man det, sidder man til gengæld med et system, som – i hvert fald ifølge chefer og medarbejdere på hovedpinecenteret – fungerer langt bedre end de tidligere administrative systemer som GS, OPUS og hvad der ellers måtte høre til de gode gamle dage: 

”Jeg må sige, at jeg ikke helt forstår den ensidige kritik af Sundhedsplatformen. Jeg kan ikke sammenligne med it-systemer i andre regioner, dem kender jeg ikke, og vil heller ikke udtale mig om systemets funktion i andre specialer, f.eks. de kirurgiske".

"Men i et medicinsk ambulatorie som vores synes jeg, at vi sidder med et system, som er langt bedre end det, vi havde før. Det tåler overhovedet ingen sammenligning: Overblikket er langt bedre, nogle ting er hurtigere andre langsommere, men samlet er tidsforbruget nogenlunde det samme som før. I min optik handler det bare om, at man tager sig tid til at lære at bruge systemet rigtigt”.


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor