Sådan gik nytårsdag i Hovedstadens nye akutsystem


12 minutters gennemsnitlig ventetid på 1813 i årets første døgn.

Voldsomt populær debutant

6141 opkald.

Så mange opkald tikkede på årets første døgn ind til Region Hovedstadens akuttelefon 1813, der fra 1. januar for første gang visiterede hovedstadsregionens borgere til en akutklinik eller akutmodtagelse og samtidig overtog lægevagtsfunktionen fra PLO-Hovedstaden.

Til sammenligning har akuttelefonen modtaget 1414 opkald fra midnat til kl. 16.15 den 2. januar.

Borgerne har taget nummeret til sig

- Især om formiddagen nytårsdag fik vi ekstraordinært mange opkald, og vi kan ikke umiddelbart give nogen forklaring på det høje tal. Men vi er glædeligt overrasket over, at så mange borgere har ringet til 1813 først i stedet for at tage direkte på en akutmodtagelse, siger Freddy Lippert, direktør for akutberedskabet i Region Hovedstaden.

Ventetider 1. og 2. januar 2014

Den gennemsnitlige ventetid i nytårsdøgnet på den første samtale med en sygeplejerske på 1813 var 12 min og 20 sekunder. Den maksimale ventetid for en enkelt patient har været 48 minutter og 35 sekunder.

Til sammenligning var den gennemsnitlige ventetid 2. januar på blot 3 minutter og seks sekunder med en maksimal ventetid for en enkelt borger på 8 minutter og 13 sekunder. 

Også læger til stede på 1813

12 procent af samtalerne 1. januar blev viderestillet til en læge. Den gennemsnitlige ventetid på at komme til at tale med en læge var 33 minutter. Én enkelt patient måtte dog vente halvanden time på at få en læge i røret.

It-problemerne er løst

Region Hovedstaden måtte indkalde ekstra personale, fordi der i en periode var så stor belastning på telefonerne. Samtidig oplevede flere borgere at blive bedt om at ringe igen senere eller at miste forbindelsen til 1813, når sygeplejersken ville viderestille telefonen til en læge.

Begge dele er ifølge Freddy Lippert løst ved at udvide kapaciteten for, hvor mange opkald telefonsystemet kan håndtere på én gang:

- Vi er ikke tilfredse med den lange ventetid på akuttelefonen – det var ikke godt nok. Til gengæld kan vi konstatere, at de borgere der havde behov for at blive behandlet på en akutmodtagelse eller akutklinik kom væsentligt hurtigere til end sidste år, påpeger Freddy Lippert.

Fakta om opkaldene

De 6141 opkald 1. januar omhandlede alt lige fra børn med ondt i ørerne, influenza og personer der gerne ville på en akutmodtagelse.

Sygeplejerskerne og lægerne på akuttelefonen vurderede patienternes behov på følgende måde:

  • 37 procent blev henvist til akutmodtagelse/akutklinik
  • 18 procent blev henvist til egenomsorg
  • 17 procent blev henvist til samtale med en læge
  • 11 procent blev henvist til egen læge næste dag
  • Mindre end 0,1 procent havde behov for en ambulancekørsel

Yderligere oplysninger:

  • Freddy Lippert, Direktør for akutberedskabet i Region Hovedstaden, tlf. 31 16 68 27
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, tlf. 70 20 95 88
Redaktør