Vi skal være trygge, gå det rette sted hen og ikke vente for længe


Oplæg v/ Maja Holt Højgaard (A).
Ingen gider vente alt for længe – og da slet ikke hvis man har det skidt. Og alle borgere har ret til lige adgang og kompetent behandling i sundhedsvæsenet døgnet rundt.
 
Derfor sætter vi i Region Hovedstaden lige nu ind over for lange ventetider på vores 11 akutmodtagelser og akutklinikker. Ventetiden ER begyndt at falde siden sidste år, men vi har analyseret området grundigt og er klar til at sætte mere ind flere steder.

Vi skal sørge for, at arbejdsgangene er så enkle og hurtige som muligt, så der ikke er spildtid. Vi skal kommunikere ordentligt til patienterne, så de ved, hvornår de kommer til – og hvorfor de eventuelt skal vente. For alle kan ikke komme til med det samme, det rækker pengene simpelthen ikke til. Det kunne også være, at frivillige kunne give en hånd med i venteværelset.

Vi skal også undgå, at der sidder personale og venter på patienter, der aldrig kommer. Derfor har vi natlukket vores seks akutklinikker, så pengene kan bruges bedre. Bl.a. til vores akuttelefon 1813, hvor man kan få både råd og vejledning om sygdom og skade og få oplyst ventetider. Den er meget populær, men vi skal have endnu flere til at bruge den.
Vi skal også have de praktiserende læger til at spille med. De skal være til at komme i kontakt med over telefonen og mulige at besøge – også hvis man er handicappet.

Kort sagt er målet at skabe tryghed og sikre, at ingen går forgæves og forkert eller venter unødigt. Det tror vi på kan lade sig gøre.
Redaktør