Over en halv million danskere lever med kronisk nyresygdom (CKD), en sygdom, der gradvist kan udvikle sig, og i sene stadier indebærer den livsnødvendige og højt specialiserede dialysebehandling.
Det er en behandling, der er fysisk belastende for patienten, men som også sætter spor i klimaregnskabet, da det CO2-mæssigt er en af de mest ressourcekrævende behandlinger i sundhedsvæsenet.
Den grønne nyrepatient
Partnerskabet – kaldet "Den Grønne Nyrepatient" – skal identificere CO2-hotspots i patientrejsen og pege på konkrete løsninger, der både kan fastholde den høje kvalitet i behandlingen og reducere klimaaftrykket. Region Hovedstadens politikere har afsat 200.000 kr. til projektet, efter formand for regionens miljø- og klimaudvalg Line Ervolder (K) bar idéen med ind til regionens budgetforhandlinger:
"Forebyggelse er ofte overset og nedprioriteret. Derfor er det vigtigt for mig, at vi udover at sænke klimaaftrykket også bruger den viden, vi får i projektet til at se på, om vi kan forbedrepatientforløbet og forebygge kronisk sygdom. Hvis vi kan forebygge, at flere patienter ender i dialyse, så vinder både patienterne og sundhedsvæsenets bæredygtighed. Bliver det en succes, kan det potentielt være en model, der kan udbredes til andre kroniske sygdomsområder både i regionen og nationalt," siger Line Ervolder (K).
Herlev og Gentofte Hospital skal sammen med AstraZeneca dokumentere CO2 aftrykket i hele patientforløbet og identificere de største strukturelle reduktionspotentialer.
På Afdeling for Nyresygdomme ser cheflæge Rizwan Butt frem til at bidrage til projektet.
“Det største potentiale ligger i de tidlige stadier af sygdommen. Hvis vi bliver bedre til systematisk opsporing og guideline-baseret behandling, kan vi forebygge progression og udsætte eller helt undgå dialyse. Klima bliver en løftestang til at understøtte en bedre implementering og skabe fokus på nyresygdom bl.a. i almen praksis. Det giver samlet set bedre livskvalitet, færre indlæggelser og et mindre klimaaftryk," siger han.
Og det harmonerer samtidig med Herlev og Gentofte Hospitals ambitioner, siger hospitalsdirektør Niels Würgler Hansen:
"Jeg ser stor værdi i at indgå denne type partnerskaber, hvor vi kan kombinere vores fagligt høje niveau med innovation. Det er helt i tråd med vores strategi om at vælge klogere, både når det gælder vores patientforløb og i bredere forstand, og er et område, hvor vi, som et stort universitetshospital, både vil, kan og skal rykke og vise vejen," siger Niels Würgler Hansen.
Gode erfaringer fra udlandet
I lande som England og Spanien arbejder man allerede med såkaldte Sustainable Patient Care Pathways – modeller, der viser, hvordan tidligere opsporing og mere koordinerede forløb kan reducere både udgifter og CO2.
AstraZeneca har erfaring med området fra England, og har været med til at udvikle værktøjet til at måle CO2-udledning. Og landechef Christof Bischoff glæder sig over samarbejdet med hospitalet.
“Bæredygtighed i sundhedsvæsenet handler ikke kun om at gøre mindre, men om at gøre det klogere. Samarbejdet med Herlev og Gentofte Hospital viser, hvordan data kan bruges til at gentænke patientforløb, så vi både forbedrer behandlingskvaliteten for patienterne og reducerer klimaaftrykket. Det er den retning, vi skal bevæge os i."
For yderligere information
- Herlev og Gentofte Hospital – Andreas Bennekou, 38673040, andreas.bennekou@regionh.dk
- AstraZeneca – Naomi Pagh +4525797273, naomi.pagh@astrazeneca.com
- Region Hovedstaden – Pressevagten: +4570209588 / presse@regionh.dk
Fakta om "Den Grønne Nyrepatient"
- Kronisk nyresygdom rammer anslået 500.000-600.000 mennesker i Danmark. For nogle patienter udvikler sygdommen sig over tid til nyresvigt, hvor behandlingen ofte indebærer dialyse.
- Projektet indebærer en bevilling på 200.000 kr. til at måle og synliggøre de grønne effekter ved forebyggelse, prioritering og omstilling af behandling af nyresygdom.
- Partnerskabet realiseres i et offentligt-privat samarbejde mellem Herlev og Gentofte Hospital, AstraZeneca og eventuelt relevante patientforeninger.
Estimeret klimaaftryk ved in-centre hæmodialyse i dansk kontekst. CO₂-opgørelsen viser, at udledningen i de tidlige stadier af CKD er relativt begrænset sammenlignet med stadie 5
Dialyse er det største enkeltstående hotspot
Udledningen stiger markant ved overgang til stadie 5
1–8 kg affald pr. dialysebehandling
Afhænger af behandlingsform og materialeforbrug
Transport flere gange ugentligt
Bidrager væsentligt til det samlede klimaaftryk
Tidlig indsats reducerer behovet for ressourceintensiv behandling
Forebyggelse og stabilisering i tidlige stadier rummer det største strukturelle reduktionspotentiale