Morten blev ny leder over Skype

Hvordan får man som ny leder hilst på sine medarbejdere, når de ikke er der? Det var den udfordring, som mødte Morten Seyer-Hansen, da han den 1. april midt i corona-nedlukningen startede som sektionschef i Løn og Personale hos Center for HR og Uddannelse.
Vent...

​Ledelse på afstand har de seneste måneder været et grundvilkår for en del ledere i Region Hovedstaden. Men udfordringen har været særlig stor for Morten Seyer-Hansen, der tiltrådte som ny sektionschef i Løn og Personale samtidig med, at alle medarbejderne arbejdede hjemmefra på grund af corona-nedlukningen.

”Jeg har virkelig skullet tænke mig om i forhold til: ’hvordan starter jeg en relation op på afstand’. Det har klart været det mest mærkelige og det mest krævende,” forklarer Morten Seyer-Hansen om sin utraditionelle opstart som ny leder i Center for HR og Uddannelse.

Skype-bingo i stedet for håndtryk

Den 1. april, da Morten Seyer-Hansen startede som sektionschef, måtte den sædvanlige velkomstmorgenmad erstattes af en alle-mail:

”Jeg skrev en mail ud til alle medarbejderne for lige at sige ’hej det er mig, der er jeres nye chef’. Men udfordringen var selvfølgelig, hvordan man får hilst sådan rigtigt på medarbejderne, når de ikke er der.”

Derfor har relationsdannelse også været en af de særlige udfordringer ved Morten Seyer-Hansens opstart. Som alternativ til håndtryk og personlige møder ansigt-til-ansigt måtte han tage nye midler i brug:

”Jeg har forsøgt at lære medarbejderne lidt at kende ved blandt andet at holde ’Skype-bingo’ for at prøve at lave noget med et socialt islæt. Det var faktisk rigtig sjovt. Jeg kendte ingen, og så var vi pludselig 60 mennesker til bingo.”

Video er vigtigt

En vigtig del af opstarten som ny leder er at danne sig et overblik over medarbejderne og deres opgaver. Men også den faglige en-til-en introduktion måtte køre over Skype:

”Jeg bad alle medarbejderne om at booke mig – bare et kvarter, så vi lige kunne sige ’hej og goddag’.” 

Det var med vilje, at Morten Seyer-Hansen kun bad om et kvarter. Medarbejderne skulle ikke føle, at nu var der kommet en ny chef, og så skulle de præsentere en hel masse - og så med morgenhår over Skype. 

”Det med morgenhåret har faktisk fyldt en del,” siger han med et skævt smil.

Men det er vigtigt for nærheden at have video slået til på møderne, forklarer Morten Seyer-Hansen, der selv har kamera på til alle sine Skypemøder og opfordrer sine medarbejdere til at gøre det samme – morgenhår eller ej. Både i små grupper og en-til-en. For på den måde at kunne aflæse et eller andet. Det giver også en nærhed. 

”Fordi det jo er noget af det, som lidt er gået fløjten midt i alt det her.”

Hjemmearbejde for fuld skrue

Corona-krisen gav også nye faglige opgaver og udfordringer i Løn og Personale, som både skulle lave corona-opgaver og så deres almindelig arbejde. Morten Seyer-Hansen blev som leder også kastet ud i daglige ledelsesmøder om alle de nye tiltag, der kom.

”Udover at det hele var nyt, udover at medarbejderne var sendt hjem, så var der også mega travlt i butikken. Og så var der selvfølgelig den almindelige drift,” forklarer Morten Seyer-Hansen om sin første tid som leder, som han selv beskriver som lidt kaotisk.

Til gengæld er han både imponeret og stolt over sine nye medarbejdere, som han mener, har klaret det flot. 

”Altså:
  • De er ikke vant til at arbejde hjemmefra.
  • De er ikke vant til ikke at kunne printe.
  • De er ikke vant til Skypemøder.
Men de skal køre driften. Så det er ikke bare hjem, og så drosler vi lidt ned. Det er hjem, og så kører vi endnu mere fuld skrue! Det har de virkelig klaret godt.” 

Ny i driften

Selvom Morten Seyer-Hansen var intern kandidat i Center for HR og Uddannelse, så er Løn og Personale et helt nyt fagligt område for ham. Siden 2017 har han siddet i Organisation og Ledelse, hvor han primært arbejdede med ledelse og organisationsudvikling. 

Men han blev fristet til at søge jobbet som leder for at prøve nogle nye sider af sig selv af. En ny struktur i Løn og Personale med faglige teamkoordinatorer under sektionschefen gjorde, at Morten Seyer-Hansen havde mod på at kaste sig ud jobbet:

”Egentlig er jeg lidt på udebane. Jeg kender slet ikke den faglighed, jeg har søgt ind til i HR-driften hos Løn og Personale, men jeg blev tændt af tanken om at byde ind med det, jeg kan i forhold til organisatorisk ledelse og udvikling i samspil med den faglige ledelse, som teamkoordinatorerne kommer med.”  

Men det nye fagområde var faktisk også en del af fristelsen: 

”Løn og Personale er et rigtig vigtigt område. Selvfølgelig er det læger og sygeplejersker med flere, der redder liv, men vi sikrer ro på bagsmækken ved, at folk ved, at der er styr på løn og ansættelsesforhold.”

Ledelse på afstand kræver tålmodighed

Som leder har det også været en udfordring for Morten Seyer-Hansen, at det på afstand har taget lang tid så småt at lære teamene og medarbejderne at kende. 

”Jeg synes, det er virkelig svært det her med nærvær på afstand. Og så især med folk man aldrig har mødt. Hvordan er det lige, man er sikker på, at man har hånd under folk? Det har helt sikkert været en bekymring og også noget jeg tænker, at jeg ikke nødvendigvis er kommet i mål med endnu.”

Men hos Morten Seyer-Hansen kribler det også nu i fingrene for at tage hul på fremtiden:

”Jeg vil jo gerne i gang med at arbejde med den videre udvikling af den nye struktur. Det synes jeg bare ikke rigtig har været muligt, når medarbejderne sad derhjemme. Selvfølgelig skal man altid lige se en organisation an nogle måneder, men nu kan jeg efterhånden godt mærke, at jeg bliver lidt utålmodig,” siger han med et smil.

Mens vi venter på fremtiden

Selvom ledelse fra hjemmekontoret ikke har været uden udfordringer, mener Morten Seyer-Hansen også, at de i Løn og Personale har gjort sig nogle erfaringer, som kan bruges fremadrettet: 

”Vi har set, at det kan gøres på en anden måde. Og også at hvis vi beslutter at gøre ting på en anden måde, så behøver det ikke at tage flere år at komme i gang.” 

Men der skal ikke være nogen tvivl om, at han glæder sig til at vende tilbage til sit nye kontor og møde sine medarbejdere fysisk for første gang:

”Jeg glæder mig til at kunne kigge dem alle sammen i øjnene på en gang og sige hej og goddag, og her er min velkomstmorgenmad. Og til at sige tak for indsatsen. Og til at lægge en plan sammen for fremtiden med fokus på at sikre den højeste trivsel, arbejdsglæde og effektivitet. Det glæder jeg mig meget til. Så føler jeg ligesom, at jeg kan komme rigtigt i gang. Så kan medarbejderne også bedre se, hvilken slags chef de har fået.”

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor