Nærvær blev et vigtigt redskab under corona-krisen

Små 2-minutters håndholdte videoer blev et betydningsfuldt kommunikationsredskab for centerdirektør Torben Dalgaard, da de fleste af CIMT's medarbejdere blev sendt hjem, fordi Danmark lukkede.
Vent...

​Nøjagtig som størstedelen af de medarbejdere, som Torben Dalgaard er direktør for, måtte han også indrette kontor i privaten og arbejde derfra, da corona-epidemien rasede. Han havde ikke længere mulighed for at møde mange af medarbejderne i hovedkvarteret på Borgervænget i København, eller på hospitalerne rundt omkring i geografien, hvor en del af CIMT's medarbejdere også arbejder.

Fra kaskade til levende billeder

Som leder for ca. 1000 medarbejdere har han hidtil kommunikeret til medarbejderne via en helt traditionel kaskademodel, hvor man sætter sin lid til, at beslutninger bliver kommunikeret via ledelsesstrengen. Eller ”optrådt” i diverse artikler på intranettet. Men situationen med corona skulle vise sig at åbne for andre muligheder.

Vigtigt med anerkendelse

"Jeg havde brug for at anerkende medarbejderne. Både dem, der knoklede i klinikken for at hjælpe med IT, medico og telefoni, og dem, der var blevet sendt hjem for at arbejde videre med fx projekter, osv. Og jeg kunne jo ikke komme nogen steder. Så jeg tænkte, at hvis det var mange af medarbejdernes hverdag, så skulle de også se min hverdag," fortæller Torben Dalgaard.

Uformelt nærvær

Medarbejderne fik nu små 2-minutters håndholdte videoer, som Dalgaard selv optog på mobilen. Hjemme fra privaten med direktøren i striksweater frem for skjorte og jakkesæt.

"Jeg ville gerne kommunikere, at vi var i samme båd, selvom vi havde forskellige opgaver. Og videoerne gjorde, at medarbejderne kunne se og høre mig. Jeg gjorde videoerne mere personlige end min sædvanlige kommunikation. Videoerne kom direkte fra mig og var et øjebliksbillede. Medarbejderne kunne høre, når jeg lavede en fejl, og netop det gjorde fx, at det blev meget mere nærværende end det skrevne ord.

Invitation til ledelsesrummet

Torben Dalgaard nævner, at da han var medarbejder uden ledelsesansvar, havde han forestillinger og idéer om topledelse. Han mener selv, at han med videoerne giver sine medarbejdere et indblik i ”ledelsesrummet”. Og at hans arbejde udføres ved spisebordet og ikke kun på et fancy kontor. Det bidrager til forståelse for forretningen og de politiske prioriteringer og retninger, mener han.

Lettelsens suk fanget på video

Han nævner et eksempel, hvor han for regionens politiske formand, Sophie Hæstorp Andersen skulle præsentere fremdrift og resultater på CIMT's handlingsspor. Forhistorien er, at centeret i lang tid har haft dårlige sager, som skulle forklares. Formanden gav CIMT ros for alt det hårde arbejde, de har gjort for at komme tættere på klinikken generelt og særligt indsatsen i forbindelse med corona-krisen. 



Bare gør det
"I stedet for at en af mine medarbejdere skulle skrive en artikel om den ros, vi fik, så optog jeg en video. Og jeg tror, at medarbejderne meget nemmere kunne se, høre og fornemme min stolthed og lettelse i videoen. Lettelsens suk og nærværet var tydeligt," understreger Torben Dalgaard, som opfordrer andre ledere til at tage den lidt mere uhøjtidelige kommunikationsform op.

"Det bliver ”new normal” for mig. Det er jeg overbevist om."

Klik her for at se Torben Dalsgaards video fra regionens forretningsudvalg den 9. juni. Bemærk, videoen er kun tilgængelig med adgang til intranet i Region Hovedstaden.


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor