Mere værdi af eksisterende IT-systemer og orden på bagsmækken som i den her forbindelse indebærer oprydning & konsolidering, organisering, leverandørstyring og økonomistyring. Det er den opgave, CIMT-direktør Mette Harbo har arbejdet på i samarbejde med hospitalsdirektørerne, siden Region Hovedstadens strategi for digitalisering blev lanceret sidste forår.
Her blev der med fem brændpunkter sat retning for digitaliseringsarbejdet i regionen, hvor fokus ligger på færre, men mere værdiskabende indsatser. Det er er en utrolig vigtig opgave i lyset af stigende priser fra IT-leverandører, trusler mod cybersikkerheden og den forestående sammenlægning med Region Sjælland.
"Vi skal ikke bare have mere digitalisering. Vi skal have de værdiskabende digitale løsninger. Det prøver vi i CIMT at hjælpe klinikerne og hospitalsledelserne med gennem digital rådgivning og løbende transparens og overblik over, hvilke digitale ønsker vi modtager fra klinikken," forklarer direktør for Center for IT og Medicoteknologi (CIMT), Mette Harbo.
Bedre data giver bedre beslutninger
I princippet kan alle 44.000 medarbejdere i Region Hovedstaden bestille de digitale løsninger, som de mener, de har brug for, direkte hos CIMT. Derfor har en del af arbejdet med fokuseret digitalisering bestået i at give hospitalsledelserne indblik i, hvad CIMT modtager af ønsker og bestillinger fra netop deres hospital.
"Det er enormt vigtigt, at vi bruger ressourcerne på at løse de rigtige problemer. Derfor har vi de fem brændpunkter for digitalisering. Men da vi begyndte at gennemgå, hvad der blev bestilt hos CIMT hver måned med hospitalsledelserne, kunne vi se, at 30% af det, der var blevet bestilt, det mente de ikke ledelsesmæssigt, og 25% af det havde vi i forvejen," siger Mette Harbo og fortsætter:
"På den måde har CIMT givet hospitalsledelserne det, som du får af en bankrådgiver, der kan give dig et overblik over dit årlige forbrug hos for eksempel Lagkagehuset. Så kunne man måske få en erkendelse om sig selv, hvor man tænker: 'Okay, det er en halv skiferie. Måske skal jeg ikke helt så meget i Lagkagehuset'."
Sammenlægning med Region Sjælland kræver overblik
En anden stor forstående opgave for Mette Harbo og CIMT er sundhedsreformen og dannelsen af Region Østdanmark. Og forberedelserne er allerede i fuld gang.
"Det er meget nemmere at fusionere, hvis man har nogenlunde tydeligt optegnede streger – altså tydelige, transparente arbejdsgange og kanaler. Men vi kommer lidt fra en situation med det, som vi plejer at kalde 'gedestier'. Der hvor man bare ringer til nogen, man kender, og får løst sit problem. Og det er i virkeligheden rigtig svært at fusionere noget som helst med gedestier, for ingen ved, hvor de er," forklarer Mette Harbo.
Region Hovedstaden og Region Sjælland har allerede et omfattende samarbejde på IT-området blandt andet med Sundhedsplatformen, men derfor ligger der stadig et stort arbejde i at blive klar til sammenlægningen.
"Jeg tror, at 2025 bliver et år med mindst lige så meget tryk på som 2024, men vi holder fokus på hjemmebanen - på at lukke vores gedestier og få noget mere struktur," siger Mette Harbo og fortsætter:
"Vi har en rigtig fin dialog med Koncern Digitalisering i Region Sjælland, og jeg har sådan et billede af, at nu kører vi ind på samme motorvej. Vi bliver i hver vores vejbane, men vi sætter en glasplade ned midt imellem. For vi er nødt til at kunne se, hvad hinanden laver. Vi er nødt til at forstå det. Der er også noget, vi kan begynde at gøre lidt mere fælles."
Stadig plads til innovation
Fokuseret digitalisering handler ikke om, at Region Hovedstaden skal have mindre digitalisering eller ikke fortsat skal innovere og finde nye løsninger. Ifølge Mette Harbo er det ikke en spareøvelse, men en kvalitetsøvelse:
"Vi får ikke mindre IT, men IT skal have en kvalitet, som løser vores problemer. Vi får sat ufattelig meget i gang, men for lidt af det løser de rigtige ting. Derfor er der behov for større bevidsthed om, hvorfor vi sætter noget i gang. Men der skal også stadig være noget at øve sig i, noget at fejl på. Det handler ikke om at bremse innovationen. Det er ikke en opbremsning; det er kvalitetssikring. Vi sparer lidt op ved at tænke mere strategisk, og det vi bremser, investerer vi i de øvrige brændpunkter for eksempel digital patologi og cybersikkerhed."
Region Hovedstadens fem brændpunkter for digitalising
1. Mere værdi af eksisterende IT-systemer: Vi skal udnytte systemernes funktionalitet bedre via styrket implementering, efterhånden som de bliver indarbejdet i arbejdsgangene ude på afdelingerne.
2. Mere behandling i hjemmet på de største ambulante områder, herunder i forhold til kronikere og psykiatrien.
3. Bedre brug af AI og kliniske data i målet om at øge behandlingskvaliteten.
4. Styrket digitalisering af diagnostikken for at håndtere den stigende efterspørgsel, afvikle patientkøer og sikre bedre udredning og patientforløb.
5. Cyber- og informationssikkerhed for at adressere stigende trusler og øget risiko