Center for HR og Uddannelse gennemførte i efteråret den årlige regionale onboarding-undersøgelse med et spørgeskema, som blev sendt til nyansatte medarbejdere og ledere, der startede i løbet det foregående år - mellem 1. oktober 2022 og 30. september 2023.
Undersøgelsen er en opfølgning på onboarding-analysen i 2021 og er nu blevet gjort til en årligt tilbagevendende aktivitet, så ledelser kontinuerligt kan følge effekten af de lokale tiltag, som skal sikre den bedst mulige tilknytning af nye medarbejdere og ledere.
Et ganske pænt gennemsnit
Ser man på undersøgelsen overordnet set, ser det ganske pænt ud. Med 3843 besvarelser giver det en svarprocent på knap 52%. Af dem svarer 78%, at de har fået en god start på deres nye job i Region Hovedstaden.
Undersøgelsen dækker ledere eller medarbejdere, der får nyt tjenestenummer. Det vil sige, at de både kan være rekrutteret internt og eksternt. Bestemte medarbejdergrupper som fx læger under uddannelse, praktikanter, elever og studerende er ikke med i undersøgelsen.
Mere end 85% har svaret, at de "I meget høj grad" eller "I høj grad":
- Har godt samarbejde med nærmeste kolleger
- Trygt kan begå sig på arbejdspladsen i det daglige
- Ved hvor de kan henvende sig, hvis de har brug for mere viden eller sparring til at udføre arbejdsopgaver
Hvad kan man læse af resultatet?
Resultatet dækker alle de indhentede besvarelser, og der kan derfor være lokale udsving, som det godt kan betale sig at kigge nærmere på. Hvordan ligger jeres afdeling i forhold til hospitalet eller virksomheden som helhed? Hvad hvis man sammenligner med andre afdelinger med samme speciale på andre af regionens hospitaler? Og har I rykket jer i forhold til sidst? Alt det og mere kan I blive klogere på i HR Strategisk Dashboard.
Vær opmærksom på, at der kun er lavet rapporter på enheder, hvor der er mere end fem besvarelser af hensyn til deltagernes anonymitet.
Forskel på faggrupper?
En anden faktor som Dashboardet kan udlede af onboarding-undersøgelsens resultater er, hvordan det står til med de forskellige faggrupper.
Det er et vigtigt værktøj i forhold til arbejdet med fastholdelse og rekruttering af blandt andre sygeplejersker, jordemødre, læger, bioanalytikere og social- og sundhedsassistenter, som 'Plan for fastholdelse og rekruttering i sundhedsvæsnet 2022 – Det handler om arbejdsliv' vedtog, at der i særlig grad skal arbejdes med.
Her kan man se, hvor mange som på tværs af arbejdspladser i regionen har fået en god start:
- Sygeplejersker – 81%
- Læger – 79%
- SOSU-personale – 75%
- Bioanalytikere – 83%
- Jordemødre – 76%
Det kan synes som pæne tal, der ikke kræver yderligere indsats, men når man ser nærmere på besvarelserne, viser undersøgelsen også at:
- Hver fjerde nyansatte sygeplejersker kun i nogen grad eller ringe grad kender til de vejledninger, procedurer og arbejdsgange, der hører til den nyansattes arbejdsopgaver.
- Hver 3. SOSU oplever kun at der i nogen grad, ringe grad eller slet ikke er interesse for vedkommendes faglige viden og evner.
- 35 % af jordemødrene oplever kun i nogen grad, ringe grad eller slet ikke at være en del af et socialt fællesskab.
Dermed er der i den grad stadig plads til forbedring gennem en nøje tilrettelagt indsat.
Onboarding er mere end et introprogram
Onboarding er en hel proces, hvor både leder og kolleger hjælper nye medarbejdere med at føle sig velkomne, forstå deres rolle, passe ind i organisationens kultur og præstere i jobbet. Det gøres ofte via et tilrettelagt onboardingprogram.
I onboarding taler man om at være ny i op til 12 måneder efter ansættelsen, da nye medarbejdere typisk har brug for forskellige former for støtte i hele den periode. Det er også derfor, at onboardingundersøgelsen beskæftiger sig med de adspurgtes ansættelse genne m de første 12 måneder.
Onboarding er vigtigt, da der er meget større sandsynlighed for, at medarbejderen bliver på arbejdspladsen, hvis man lykkes med indsatsen.
Du kan finde ins piration og værktøjer til at arbejde med onboarding på det fælles regionale intranet – REGI – kræver adgang til Region Hovedstadens netværk