"Alle medarbejdere i Region Hovedstaden yder en kæmpe og uundværlig indsats. Vi har i denne forhandling været nødt til at prioritere de områder, hvor hospitalerne og Akutberedskabet er allermest presset, og vi er glade for, at de faglige organisationer er gået positivt og konstruktivt ind til dialogen om at fordele pengene fra vinterpakken," sagde regionsdirektør Jens Gordon Clausen, da aftalen med de faglige organisationer om fordelingen af vinterpakke II faldt på plads lige før jul.
Nu er midlerne fra både den regionale og nationale vinterpakke blevet udmøntet lokalt på baggrund af rammer fastsat af regionsrådet, og mange medarbejdere vil kunne se den økonomiske anerkendelse allerede på næste lønseddel med tilbagevirkende kraft fra 1. december 2021.
Vinterpakkerne skal fordeles bredt, men ikke for tyndt
Det er de somatiske hospitalerne, psykiatrien og Akutberedskabet, der hver især har besluttet, hvordan midlerne bedst kunne opfylde formålet lokalt, og derfor er pengene udmøntet forskelligt.
Det var vigtigt for regionsrådet, da de satte rammerne for udmøntningen, at medarbejderne skulle have et beløb, der kan mærkes, fremfor at smøre pengene tyndt ud. Alle medarbejdere i Region Hovedstaden yder en kæmpe og uundværlig indsats, men det er nødvendigt at prioritere de mest belastede og vagtbærende områder og afsnit.
Fokus på fastholdelse
Næsten 11.000 medarbejdere, svarende til ca. 30 % af medarbejderne på hospitalerne, står til at modtage fastholdelsestillægget på kr. 4.000 pr. måned (for en fuldtidsansat) i op til 4 måneder. Første rate udbetales ultimo januar og anden rate udbetales ultimo april. Fordelingen mellem hospitaler og medarbejdergrupper fremgår af tabellerne nedenfor.
| Hospital | Antal medarbejdere, der får fastholdelsestillæg |
| Amager og Hvidovre Hospital | 1.639 |
| Bispebjerg og Frederiksberg Hospital | 1.364 |
| Bornholms Hospital | 338 |
| Herlev og Gentofte Hospital | 1.473 |
| Nordsjællands Hospital | 1.985 |
| Region Hovedstadens Psykiatri | 1.550 |
| Rigshospitalet | 2.639 |
| I alt | 10.988 |
| Medarbejdergruppe | Antal medarbejdere, der får fastholdelsestillæg |
| Sygeplejersker | 6.175 |
| SOSU-personale | 1.559 |
| Bioanalytikere | 755 |
| Læger | 646 |
| Lægesekretærer | 488 |
| Portører | 377 |
| Radiografer | 292 |
| Servicepersonale | 200 |
| Fysioterapeuter | 140 |
| Pædagogisk personale | 85 |
| Jordemødre | 71 |
| Ergoterapeuter | 51 |
| Andet personale | 149 |
| I alt | 10.988 |
Akutberedskabet får som en er del af regionens frontpersonale naturligvis også del i vinterpakkerne, men her er man endnu ikke klar med de endelige tal, så derfor fremgår Akutberedskabet ikke af ovenstående skema, som er udarbejdet af Center for HR og Uddannelse per 13. januar 2022.
Udover fastholdelse er der sat penge af til vagtbelastningstillæg, bonus for FEA-vagter (frivilligt ekstraarbejde) samt bonus for specifikt udvalgte vikarvagter. Det er endnu for tidligt at opgøre, hvor mange der vil få udbetalt de øvrige tillæg, der er en del af vinterpakke II, da første rate af disse tillæg udbetales ultimo februar og herefter løbende hen over foråret.
Der forventes at komme et mindre antal efterregistreringer, hvor medarbejderne får tillægget udbetalt med februarlønnen.