Gå til hovedindhold

​​​​​​​

Sådan er vinterpakkerne blevet fordelt

Næsten 11.000 medarbejdere i Region Hovedstaden vil fra næste lønseddel få del i de økonomiske vinterpakker, som blandt andet skal fastholde medarbejdere på de mest belastede og vagtbærende afdelinger og afhjælpe presset vinteren over.​
Vent...


"Alle medarbejdere i Region Hovedstaden yder en kæmpe og uundværlig indsats. Vi har i denne forhandling været nødt til at prioritere de områder, hvor hospitalerne og Akutberedskabet er allermest presset, og vi er glade for, at de faglige organisationer er gået positivt og konstruktivt ind til dialogen om at fordele pengene fra vinterpakken," sagde regionsdirektør Jens Gordon Clausen, da aftalen med de faglige organisationer om fordelingen af vinterpakke II faldt på plads lige før jul. 

Nu er midlerne fra både den regionale og nationale vinterpakke blevet udmøntet lokalt på baggrund af rammer fastsat af regionsrådet, og mange medarbejdere vil kunne se den økonomiske anerkendelse allerede på næste lønseddel med tilbagevirkende kraft fra 1. december 2021.  

Vinterpakkerne skal fordeles bredt, men ikke for tyndt

Det er de somatiske hospitalerne, psykiatrien og Akutberedskabet, der hver især har besluttet, hvordan midlerne bedst kunne opfylde formålet lokalt, og derfor er pengene udmøntet forskelligt. 

Det var vigtigt for regionsrådet, da de satte rammerne for udmøntningen, at medarbejderne skulle have et beløb, der kan mærkes, fremfor at smøre pengene tyndt ud. Alle medarbejdere i Region Hovedstaden yder en kæmpe og uundværlig indsats, men det er nødvendigt at prioritere de mest belastede og vagtbærende områder og afsnit.

Fokus på fastholdelse

Næsten 11.000 medarbejdere, svarende til ca. 30 % af medarbejderne på hospitalerne, står til at modtage fastholdelsestillægget på kr. 4.000 pr. måned (for en fuldtidsansat) i op til 4 måneder. Første rate udbetales ultimo januar og anden rate udbetales ultimo april. Fordelingen mellem hospitaler og medarbejdergrupper fremgår af tabellerne nedenfor.

HospitalAntal medarbejdere, der får fastholdelsestillæg
Amager og Hvidovre Hospital1.639
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital1.364
Bornholms Hospital338
Herlev og Gentofte Hospital1.473
Nordsjællands Hospital1.985
Region Hovedstadens Psykiatri1.550
Rigshospitalet2.639
I alt10.988​

​​
MedarbejdergruppeAntal medarbejdere, der får fastholdelsestillæg
Sygeplejersker6.175
SOSU-personale1.559
Bioanalytikere755
Læger646
Lægesekretærer488
Portører377
Radiografer292
Servicepersonale200
Fysioterapeuter140
Pædagogisk personale85
Jordemødre71
Ergoterapeuter51
Andet personale149
I alt10.988​​


Akutberedskabet får som en er del af regionens frontpersonale naturligvis også del i vinterpakkerne, men her er man endnu ikke klar med de endelige tal, så derfor fremgår Akutberedskabet ikke af ovenstående skema, som er udarbejdet af Center for HR og Uddannelse per 13. januar 2022.  

Udover fastholdelse er der sat penge af til vagtbelastningstillæg, bonus for FEA-vagter (frivilligt ekstraarbejde) samt bonus for specifikt udvalgte vikarvagter. Det er endnu for tidligt at opgøre, hvor mange der vil få udbetalt de øvrige tillæg, der er en del af vinterpakke II, da første rate af disse tillæg udbetales ultimo februar og herefter løbende hen over foråret.

Der forventes at komme et mindre antal efterregistreringer, hvor medarbejderne får tillægget udbetalt med februarlønnen.




Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor

 

Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden