Gå til hovedindhold

SP-opgraderingen kræver ledelseskraft

Medarbejderne kommer til at opleve forandring af brugergrænsefladen med den kommende opdatering af Sundhedsplatformen. Det kræver ledelsesmæssigt fokus, hvis hele implementeringen skal komme godt i mål, mener koncerndirektør Jens Gordon Clausen.
Vent...

​Hvis implementeringen skal blive en fuldtonet succes, så skal lederne sørge for at prioritere deres fokus på netop denne opgave i de kommende uger, mener Jens Gordon Clausen.


-Jeg håber virkelig, at opdateringen bliver taget godt imod, for der har været massiv involvering af klinikere i arbejdet med SP-opgraderingen.  Arbejdet med forbedringer har i denne omgang primært været drevet af Herlev-Gentofte hospital i samarbejde med CIMT. Men mange kolleger fra forskellige faggrupper i klinikken har arbejdet for, at moderniseringen også skaber klinisk værdi.  De har påtaget sig et kæmpe ansvar for at gøre Sundhedsplatformen til et bedre arbejdsværktøj i dagligdagen for kollegerne.

Den kommende opdatering vedrører primært på ”brugergrænsefladen” – eller bindeleddet mellem et system og dets bruger, fx et it-systems tastatur og skærmbilleder – skal gøre systemet mere intuitivt at arbejde med.

-Opdateringen, og ledelsesarbejdet med Sundhedsplatformen i det hele taget, kræver ledelseskraft og tid. Den opgave har vi forankret i Hospitalsdirektørkredsen, og det er helt centralt på alle hospitaler, at det fokus fastholdes i den kommende tid – ellers får vi ikke nok ud af det arbejde, der er lagt i at forbedre Sundhedsplatformen. 

Det skal stå tydeligt, hvad der i den kommende tid skal implementeres i klinikken, hvordan brugerne af Sundhedsplatformen bliver forberedt til at løfte den opgave, og hvordan det vil hjælpe patienter og klinikere i dagligdagen. Fra koncerndirektionen opfordres lederne til at tage den opgave på sig. 

-Overordnet set arbejder vi på at opfylde de politiske målsætninger for Sundhedsplatformen – og at de omsættes til helt konkrete og genkendelige forbedringer, som bl.a. sikrer mere tid til patienterne. Det gør vi bedst ved, at hospitalerne og klinikken definerer, hvad der er brug for af udvikling og forbedringer, og det er den måde, vi fremadrettet vil arbejde med Sundhedsplatformen.



Sundhedsplatformen er en del af regionens digitalisering

Sundhedsplatformen er et digitalt skridt i retning af at sikre, at hospitalerne kan imødekomme udvikling og krav, der følger med øget digitalisering, nye teknologier og bedre brug af sundhedsdata. Sundhedsvæsenet er i en udvikling, der kræver en omstilling. Der bliver flere ældre og flere med kroniske sygdomme. Borgerne har øgede forventninger til sammenhængende behandlingsforløb tilpasset deres individuelle behov, og vil spille en mere aktiv rolle i deres egen behandling. Det kræver, at hospitaler, kommuner og praktiserende læger arbejder endnu tættere sammen, og gør det digitalt. Personalet skal arbejde med de teknologiske muligheder, mere avanceret udstyr, øget brug af data og kunstig intelligens.

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor

 

Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden