Ny pose passer på patienters personlige ejendele

Region Hovedstadens Akutberedskab tester i løbet af sommeren 2020 en ny pose, som skal sikre, at patienters personlige ejendele ikke forsvinder i skyndingen. Posen udvikles i et samarbejde mellem idékvinden Susanne Christensen, akutberedskabet og firmaet Hospitaschen.

idékvinden Susanne Christensen og Freddy Lippert, direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab, med de gule poser til personlige ejendele. Foto: Kirsten Michelle Danielsen.

En oplagt idé

”Umiddelbart er idéen jo helt oplagt, men alligevel har vi ikke sådan en pose i akutberedskabet i Danmark”, fortæller Susanne Christensen, der er idékvinden bag den gule pose til patienters personlige ejendele, som Region Hovedstadens Akutberedskab tester sommeren over.

Idéen til posen fik Susanne Christensen i 2015, da hun dengang arbejdede som chefsekretær i administrationen i Region Hovedstadens Akutberedskab. Administrationen får hver uge mange henvendelser fra patienter og pårørende, som eftersøger personlige ejendele som fx briller, ure eller tasker, der er bortkommet i ambulancen, på akutafdelingen eller senere på hospitalet.

Ting glemmes i farten

Når det skal gå stærkt, og det gælder om at behandle og redde mennesker, er personlige ejendele ikke det første, akutberedskabet tænker på. Tingene bliver ofte lagt på båren eller i en forhåndenværende pose, men der noteres sjældent navn på posen. Derfor hænder det desværre, at ejendelene bliver forlagt i farten i stedet for at følge patienten.

Tidskrævende opsporingsarbejde

”Det er glædeligt, når man kan hjælpe borgerne med at findes deres ejendele igen, for der bruges mange tidsmæssige ressourcer på opsporingsarbejdet, og desværre lykkes det ikke altid at koble ejendel med ejermand. Flere ting havner derfor i et skab på hospitalet eller som hittegods hos politiet”, fortæller Susanne Christensen, der i dag arbejder som projektkoordinator i Region Hovedstadens Center for Sundhed.

165.000 årlige ambulancekørsler i regionen

Med ca. 165.000 årlige ambulancekørsler og sygetransporter alene i Region Hovedstaden havde Susanne Christensen indtryk af, at en del ejendele desværre bliver forlagt i farten. Hun ville derfor gerne undersøge problemets omfang.

Derfor tog Susanne Christensen i 2018 ud for at observere, hvordan håndteringen af ejendele foregår i akutlægebiler, ambulancer og i akutmodtagelsen.

Stort behov for posen

”Jeg har set alt lige fra det lille høreapparat og ure til den store damefrakke blive forlagt. Pludselig ved ingen, hvem det tilhører. Det er selvfølgelig ikke af ond vilje, men når det skal gå stærkt, sker sådan noget uheldigvis”, fortæller Susanne Christensen.

Hun begyndte at lave statistik på baggrund af sine observationer. Susanne Christensen kunne konstatere, at behovet for en standardiseret pose til akutberedskabet er stort; en pose, som alle i sektoren ved, hvad er til, og som man kan skrive navn på.

Fuld opbakning

Freddy Lippert, der er direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab, har bakket op om Susanne Christensens idé lige fra begyndelsen, og akutberedskabet er med i den endelige udvikling af posen.

”Idéen er gjort til virkelighed, og vi er nu klar til at teste den i ambulancetjeneste. Vi har store forventninger til, at det vil gøre livet lettere for mange”, fortæller direktør Freddy Lippert.

Bæredygtig pose med ID

Den synlige pose skal være en hjælp for akutberedskabet til hurtigt og let at samle patienters personlige ejendele sammen, som så kan overleveres til hospitalspersonalet og følge patienten. Det fremgår af posen, hvor den kommer fra, og hvem der ejer den.

Posen, der er fremstillet på en grøn og bæredygtig måde, forventes at blive anvendt til patienter, der er bevidstløse, ældre og demente eller patienter, som i den akutte situation ikke selv kan tage vare på deres ejendele.

Idéen er enkel og genial

”De bedste løsninger er de enkle løsninger. Og her er en enkel løsning, som kan være til gavn for akutte patienter, for personalet i ambulancetjenesten og på hospitalerne. Det vil være lettere at holde styr på ejendele i den akutte situation, og færre ting vil blive væk, og når de bliver væk, vil de lettere kunne findes igen”, siger direktør Freddy Lippert.

Akutposen – en kæmpe hjælp

Firmaet Hospitaschen, som forhandler og udvikler produkter til sundhedssektoren, kunne hurtigt se potentialet i Susanne Christensens idé, så de valgte at gå ind i projektet og er med til at udvikle posen til personlige ejendele.

”Hospitaschen har valgt at gå ind i projektet, fordi det ligger i direkte forlængelse af vores primære og oprindelige forretningsområde, der fokuserer på håndteringen af patienters ejendele i forbindelse med indlæggelse på et sygehus. Vi er sikre på, at posen vil være en kæmpe hjælp, da alle parter fremadrettet ved, at patientens ejendele befinder sig i de gule poser og ikke i andre poser”, fortæller Mikael Molander fra Hospitaschen.

Danmark, Norden – og resten af verden

Når Region Hovedstadens Akutberedskab har testet posen til personlige ejendele i løbet af sommeren 2020, bliver posen finjusteret og sat i endelig produktion.

Region Sjælland og Region Nordjylland har allerede vist interessere for at købe posen, når den forventes at komme på markedet i efteråret 2020.

Da Susanne Christensen og Freddy Lippert ved, at akutberedskabet i de andre nordiske lande står med de samme udfordringer som det danske, har de sammen med Hospitaschen en vision om at få posen solgt til resten af Norden.

”Og jeg har da en drøm om, at posen kan blive udbredt til hele verden, hvis der er andre lande, der også mangler sådan en pose”, siger Susanne Christensen smilende.

​FAKTA

Posen til personlige ejendele

Susanne Christensen har opstillet en række krav til posen. Den skal være:

  • af nedbrydeligt plastik
  • vandtæt
  • slidstærk
  • uigennemsigtig
  • til at skrive på
  • med forsegling

Hospitaschen fremstiller posen i to størrelser. Den ene er på størrelse med en A4-side og beregnet til mindre personlige ejendele, den anden er på størrelse med en affaldssæk og kan dermed rumme fx en vinterjakke eller en taske.

Susanne Christensen har med hjælp fra Tech Trans Kontoret i Region Hovedstaden fået designbeskyttet posen.

Posen forventes at komme på markedet i efteråret 2020.

Fra idé til idéudvikling

I 2018 deltog Susanne Christensen i Center for Regional Udviklings idékonkurrence ”Du er genial”. Idékonkurrencen blev afholdt for at hjælpe den medarbejderdrevne innovation på vej og styrke innovationskulturen på tværs af Region Hovedstaden med et mål om, at innovation vil bidrage til nye, gode løsninger i patient- og borgerbehandlingen.

Selvom Susanne Christensen ikke var blandt de tre vindere, opfordrede flere af dommerne i innovationspanelet hende til at gå videre med sin idé. Og det gjorde hun.

Susanne Christensen har fået meget ud af at deltage i idékonkurrencen – bl.a. er hun blevet bedre til at tage imod konstruktiv kritik og omsætte den i praksis. Fx blev hun inspireret til, at posen skal være meget synlig, og derfor har den fået ambulancefarverne.

Titlen som innovationsambassadør er sat på Susanne Christensens CV, og næste gode idé til gavn for mange borgere og personale i sundhedsvæsnet er allerede på tegnebrættet.

Redaktør