Succesfuld patientdialog skal udbredes på Rigshospitalet

​Bedre overblik for patienten, effektiv dialog på mail, mulighed for direkte tidsbestilling: De positive erfaringer med Min Sundhedsplatform bredes nu ud på hele Rigshospitalet.

Vent...
Når sygeplejerske Louise Svejstrup skal fortælle en patient om fordelene ved at logge på Min Sundhedsplatform ved en computer eller via en app, er det let at forklare: 

- Jeg fortæller, at de kan bruge Min Sundhedsplatform til at bestille en tid, ligesom hos frisøren – og at de også kan skrive til os. Det synes de fleste er smart, fortæller hun. 

Louise Svejstrup er ansat i Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme, som er en af de syv klinikker på Rigshospitalet, der har været piloter og arbejdet med Min Sundhedsplatform siden efteråret 2017. 

Klinikken har valgt at bruge muligheden for at lade patienterne booke tid til udlevering af medicin – som mange gigtpatienter får på hospitalet hver anden måned. 

- Hvis de siger ja, udsteder jeg en ”billet” til dem, så de kan bestille tid. Det fungerer fint, og i dag giver vi billetter til et år ad gangen. Jeg spørger patienterne, hvis jeg kan se, at de er tilmeldt Min Sundhedsplatform, eller hvis de ringer i god tid – jeg siger det ikke til de 85-årige eller dem, der har svært ved at følge deres behandling, siger Louise Svejstrup. 

Hun er ikke i tvivl om, hvad der for hende er den største fordel: 
- Man får frigivet noget tid fra telefon-tidsbestillinger, og det glider helt glat, fortæller hun. 

Undgår overkommunikation

Andre pilotklinikker har haft fokus på muligheden for dialog mellem patient og klinik. Det er generelt gået godt, fortæller centerchefsygeplejerske Mette Rosendal Darmer, der er formand for Rigshospitalets styregruppe for Min Sundhedsplatform. 

- Vi kan se, at når vi bruger Min Sundhedsplatform aktivt, kan vi flytte henvendelser fra telefon til Min Sundhedsplatform. Det skaber mere ro i klinikken og er en stor fordel for patienterne.

- I starten var mange bekymrede for, om der ville komme en strøm af henvendelser fra patienterne, som krævede ekstra tid hos læger og sygeplejersker, men det er ikke sket i praksis. Det har også vist sig, at lægesekretærer kan svare på cirka halvdelen af henvendelserne, mens en tredjedel kan besvares af en sygeplejerske og de sidste skal besvares af en læge, siger Mette Rosendal Darmer. 

Skema-funktion på værksted

En af forbedringerne med Min Sundhedsplatform skulle også være muligheden for, at patienten indrapporterer sundhedsoplysninger, som så overføres direkte til journalen. Her har der dog været tekniske udfordringer, som der fortsat arbejdes med, så løsningen bliver mere brugervenlig og det store potentiale kan indfries på sigt. 

I de kommende måneder bliver alle klinikker involveret i indsatsen for at rulle Min Sundhedsplatform ud til endnu flere patienter. Det foregår centervist i et forløb over cirka fem måneder. 

Neurocentret og HovedOrtoCentret gik i gang i april, Center for Kræft og Organsygdomme går i gang i maj, Juliane Marie Centret i juni mens Diagnostisk Center og Center for Hjerte-, Lunge-, Kar- og Infektionssygdomme starter op i august. 

Fakta

Hvad er Min Sundhedsplatform?

Min Sundhedsplatform er den patientrettede del af Sundhedsformen. Her kan patienten:

  • Læse egen journal (prøvesvar, besøgssammendrag, diagnoser mv.).
  • Få overblik over aftaler på hospitalet.
  • Skrive til afdelingen.
  • Involvering af pårørende via fuldmagt.
  • Give afdelingen relevante oplysninger gennem vurderings- og spørgeskemaer.
Min Sundhedsplatform findes både som hjemmeside og app.

Log på med NemID

Læs mere om Min Sundhedsplatform



Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor