Det regionale cykelregnskab tager temperaturen på regionens cykelforhold og cykelkultur. Det regionale cykelregnskab skal fungere som et planlægnings- og beslutningsredskab for f.eks. trafikplanlæggere og beslutningstagere i kommuner og regionen.
Cykelregnskabet viser cykeludviklingen og visualiserer alt fra transportmønstre, cykeltællinger og spørgeskemaundersøgelser til beregnede sundhedsgevinster og klimafordele som følge af cykling i regionen. Det henvender sig til cykel- og mobilitetsplanlæggere i regioner og kommuner, politikere, borgere samt andre interessenter.
Det regionale cykelregnskab blev udgivet første gang i 2014 og derefter opdateret i 2016. Du kan downloade disse udgaver her på siden.
I 2015 udgav Region Hovedstaden en undersøgelse, som sætter lup på, hvilke fysiske, sociale og økonomiske faktorer, som kan forklare de geografiske forskelle i cykelkulturen, for eksempel betydningen af bilejerskab eller nærhed til en station, eller indkomst- og uddannelsesniveau.
Siden 2020 er det regionale cykelregnskab blevet opdateret, hver gang der kommer nye data eller viden, f.eks. hvis nogle beregningsmæssige faktorer ændrer sig. Den store hovedopdatering sker ofte i foråret, når de nye tal fra Transportvaneundersøgelsen fra DTU udgives.
Samtidig præsenteres cykelregnskabet som en online dash-board løsning (modsat tidligere, hvor det var fysiske publikationer/pdf-filer. I dash-boarden visualiseres cykeldata overskueligt i grafer og nøgletal, hvor brugerne selv ved hjælp af en række filtre kan vælge, hvad de vil se.
Åbn det nyeste regionale cykelregnskab
Cykelregnskab 2014: