En simulation fra A-Z

Simulationsscenariet ”Det moderat store skadested” indgår som en del af det nationale fem dages kursus for akutlæger. Bliv klogere når kursusleder Anne-Mette Helsø i lyd og billeder fortæller, hvordan det bliver til samt, hvilke overvejelser og forberedelser der ligger til grund. Med andre ord simulation fra A-Z.

Af Adam Hesselfeldt og Jesper Gram Frandsen

1: Et af behovene på kurset var at få trænet akutlægernes funktion som Indsatsleder Sund på et skadested.
2: En fast del er at forstå og afdække, hvilke udfordringer der er for de involverede.
3: Næste skridt er at få overblik over de økonomiske og logistiske rammer, der er at arbejde med.

4: Designet af scenariet nødvendiggør en afdækning af kursisternes erfaring og kompetenceniveau.

5: De metodiske overvejelser er altid en vigtig del i designet af scenariet.

6: Relevante klinikere involveres for at kunne designe et scenarie så realistisk som muligt og med fokus på læring.

7: En central del af forberedelserne er at få overblik over, hvilket miljø der kan skabe et realistisk scenarie.


8: En vigtig regel er, at man aldrig må gå ned på udstyr.

9: Det er altid godt at afdække potentielle samarbejdspartnere.

10. Som kursusleder er det vigtigt at instruere de medvirkende, så alle er bevidste om deres roller.

11: En del af instruktionen kan indebære en emotionel forberedelse af de medvirkende.

12: Scenariet starter.

13: Scenariet består af mange aktører med forskellige fagligheder og funktioner.

14. Når scenariet afsluttes er det vigtigt, at være opmærksom på figuranternes tilstand, da de indimellem spiller følelsesmæssigt krævende roller.

15: Efter scenariet afholdes en struktureret debriefing med fokus på scenariets læringsmål.

Redaktør