Sideindhold
Ved komplekse operative indgreb afhænger patientsikkerheden
af flere forskellige faktorer. Et vigtigt element er selvfølgelig, at kirurgen
kender indgrebet godt og har øvelse i at udføre det. Det er også essentielt, at
samarbejdet i operationsteamet fungerer, og at alle parter udviser situationsbevidsthed
og træffer de rigtige beslutninger.
På CAMES sætter to karkirurgiske kurser fokus på tekniske og ikke-tekniske færdigheder
ved behandling af udvidelser på legemspulsåren (abdominale aortaaneurismer). På det ene kursus får de via
simulationstræning praktisk erfaring med behandlingen, både åbent og
endovaskulært. På det andet kursus træner karkirurgerne især samarbejdet
med den anæstesiologiske del af teamet.
Karkirurgisk kursus på CAMES Herlev
Medio marts 2018 afholdte CAMES Herlev kursus for
karkirurger i hoveduddannelse med fokus på den anæstesiologiske håndtering af
den karkirurgiske patient, med henblik på at styrke samarbejdet mellem kirurg
og anæstesiolog. Kurset varetages af anæstesiologisk overlæge, Pernille
Cedergreen, som tidligere har været ansvarlig for anæstesi til karkirurgi på
Rigshospitalet. Undervisningen er opbygget som en blanding af simulationstræning,
workshops og tavleundervisning, og foregår over en enkelt dag.
Formålet med kurset var at træne kursisterne i en række
færdigheder, som optimerer samarbejdet mellem kirurg og anæstesiolog i den
kliniske praksis med henblik på øget patientsikkerhed. Kursisterne trænes i at
varetage den præoperative vurdering, således at de ud fra en samtale og undersøgelse
af patienten før operation, bedre kan give et skøn over mulige komplikationer i
forbindelse med bedøvelse og operation. Kursisterne bliver trænet i at reagere hurtigt
og adækvat på vejrtræknings- eller kredsløbsproblemer, stabilisering af
patienterne og udarbejdelse af en plan for det videre forløb i samarbejde med
anæstesiologen. Dette med fokus på både tekniske og ikke-tekniske færdigheder.
Introduktionen til anæstesiologens arbejde lægger, ifølge
Pernille, op til et godt samarbejde i det kirurgiske team, idet det giver
forståelse for hinandens arbejdsområder. Kursisterne får i starten af dagen også
en forelæsning om ikke-tekniske færdigheder og den kliniske beslutningsproces,
som de senere på dagen får lov til at træne i praksis i en række
team-fokuserede simulationsscenarier.
For Pernille er det essentielt, at kurset har fokus på den
kliniske hverdag. Når kursisterne går hjem om eftermiddagen, skal det være
klart for dem, hvordan de overfører færdighederne direkte til deres eget
kliniske virke.
Kursus i behandling af abdominal aortaaneurisme
På CAMES RH har de første hold kursister netop været gennemført
et intensivt simulationsforløb med fokus på behandling af abdominal
aortaaneurisme (AAA) - med både åben og endovaskulær
kirurgi. Karkirurgisk overlæge og forskningslektor, Jonas Peter Eiberg, er
kursusleder og udviklet kurset sammen med Leizl Joy Nayahangan, Lars Konge, Jonathan
Lawaetz Rasmussen, Louise de la Motte og Michael Strøm.
Formålet med simulationskurset,” Aortic course”, er at
levere intensiv hands-on træning af højeste kvalitet ved brug af avancerede
åbne og endovaskulære simulatorer. Baggrunden for kurset er, at behandlingen af
abdominale aortaaneurismer (AAA) i løbet af de sidste 15 år har gennemgået en markant
ændring. Antallet af åbne aortaaneurisme-operationer er faldet markant samtidig
med, at flere AAA behandles endovaskulært. Denne udvikling stiller store krav
til uddannelsen af kommende karkirurger. De patienter, der behandles åbent, er
ofte komplicerede og mindre egnede til uddannelse. Tilsvarende stiger
efterspørgslen efter karkirurger som mestrer det endovaskulære alternativ – en
teknik som i dag primært udføres af få erfarne (og ældre) specialister.
Kursisterne modtager 5 dages intensiv undervisning. Første kursusdag
omfatter blandt andet et intensivt kursus i planlægning og udmåling forud for
endovaskulær behandling. De følgende 4 dage træner kursisterne systematisk på
avancerede simulatorer, med henblik på at gennemføre 4 åbne og 4 endovaskulære operationer
som operatør og lige så mange som assistent. Undervisningen bliver varetaget af
erfarne speciallæger i karkirurgi, med interesse og erfaring i uddannelse og færdighedstræning.
Sideløbende bruges erfaringerne fra kurset til, i et
videnskabeligt perspektiv, at undersøge hvordan simulationstræning bedst og
mest effektivt kan integreres i uddannelsen af karkirurger i Danmark. I den
forbindelse udarbejdes blandt andet en valideret test til vurdering af åbne
karkirurgiske færdigheder tilpasset danske forhold.
Perspektiver
Både Pernille og Jonas understreger, at det på længere
sigt vil give god mening at tænke kurserne sammen med henblik på at bringe læringsmomenterne
endnu tættere på den kliniske praksis. Det kan fungere som showcase for,
hvordan man integrerer tekniske og ikke-tekniske færdigheder i et
sammenhængende uddannelsesforløb, som samtidig indeholder værdierne helhedssyn
og professionalisme – to af Region Hovedstadens kerneværdier.