Gå til hovedindhold

Chefens klumme: Covid-krisen og EU

​Det er et anderledes forår – et kriseforår, hvor fællesskabets institutioner styrkes og udfordres. Vi arbejder naturligvis videre og står klar med rådgivning online for at sikre europæiske løsninger på fælles udfordringer.

Vent...

​Træerne springer ud, og foråret blomstrer uden for vinduerne. Fuglene synger og bygger reder til næste generation. Imens er store dele af vores samfund lukket ned for at undgå endnu mere spredning af Covid-19.

Andre dele af vores velfærdsstat takker vi for at køre i højeste gear. Eksperterne får betimelig taletid, og vi håber inderligt, at videnskaben finder vidundermedicinen, at vaccinen kan udvikles på rekordtid, og at worse case-scenariet ikke bliver virkelighed. Fællesskabets institutioner står sin prøve i disse Covid-tider. Både det nationale fællesskab og det mellem EU's medlemslande.

På de store linjer er der grøn bøgeskov: EU har fælles fodslag om økonomiske hjælpepakker, nytolkning af statsstøttereglerne, sikring af medicin og varetransport, lukning af de ydre fælles grænser, koordinerede aktioner for at hente EU-borgerne hjem fra hele verden m.v.

Når det drejer sig om krisehåndtering og sundhedsrelaterede tiltag, er der mere blandet forårsskov over landenes reaktioner, sparsom solidaritet og en hel masse håndvask. Noget styrker fællesskabet, andet udfordrer det. Nogle taler for mere EU, andre går i den anden retning med mere magt til nationalstaterne. Reaktionsmønstret kan delvis forklares med, at sundheds- og uddannelsespolitik i vid udstrækning er nationale anliggender, men et fælles beredskab mod en pandemi som Covid-19 er nok noget, som vi i fællesskab skal se på i fremtiden. Her i Belgien har vi fået både en ”nødsituations”-regering og udgangsforbud à la belge.

Det nære rykker tæt på, da vi er sendt hjem til det hjemlige spisebordskontor. Jeg er imponeret over, hvordan mine medarbejdere og vores samarbejdspartnere bruger døgnets timer til at få arbejdet, passet børn, afholdt hjemmeundervisning oven i alt det sædvanlige og med sygdomsfrygten i tillæg. Vi mødes online og hjælper hinanden med arbejdsopgaver, udvikling, motivation og at holde humøret oppe. Det er også en anledning til se muligheder i konkrete Covid-19-indkaldelser og udvikle virtuelle ydelser til gavn for baglandet.

Vi på Greater Copenhagen EU Office sender tanker til vores medlemmer og samarbejdspartnere og håber, at I har det godt. Vi er naturligvis stadig til rådighed online med gode råd om, hvordan man får indflydelse på EU-systemet og sikrer europæiske løsninger på samfundsudfordringer.

Birgitte Wederking
Direktør
@birwed (Holdninger er personlige)



Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor

 

Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden