Årets højdespringer: Afdeling for Børn og Unge, Herlev og Gentofte Hospital
Højdespringerprisen går til en afdeling, som har formået at løfte patienternes tilfredshed over kortere tid ved et eller flere systematiske greb, og i 2025 går højdespringerprisen til Afdeling for Børn og Unge, Herlev og Gentofte Hospital.
Fra venstre ses regionsrådsformand Lars Gaardhøj, chefsygeplejerske Pernille Jensen, cheflæge Marianne Sjølin og patientrepræsentant Sophie Hindkjær.
På Afdeling for Børn og Unge, Herlev og Gentofte Hospital, har patienttilfredsheden blandt børnefamilier løftet sig på baggrund af flere initiativer.
Det, der specielt har været i fokus det seneste år, er kompetencerne hos personalet, specielt hos de kolleger fra ambulatorierne som deltager i weekendarbejdet i sengeafsnit og i børne- og ungemodtagelsen. Den tryghed, der er i at føle sig klædt på til opgaven, giver et overskud, som patienter og familier kan mærke.
Det gælder i høj grad også, når medarbejdere kommunikerer med patienterne og deres familier. At føle sig inddraget, godt informeret og at blive lyttet til, betyder meget for familierne, som i stigende grad giver god feedback til afdelingen om, at de føler sig trygge.
Afdelingen har i 2024 også deltaget i projekt Mental Sundhed, hvor fokus på medarbejdernes trivsel har givet en styrket fællesskabsfølelse og arbejdsglæde, som patienter og familier kan fornemme.
”Der er forældre der siger til personalet; ”Vi kan mærke, at I har det godt sammen”, siger cheflæge Marianne Sjølin og fortsætter, ”her prioriterer vi samarbejde og gensidig faglig respekt og forståelse meget højt, tværfaglighed har høj prioritet i alle hjørner af afdelingen, og vi er lykkedes med at styrke arbejdsfællesskabet og kompetencerne hos personalet”.
”Afdelingen har faktisk haft et års tid uden væsentlige vakancer og rekrutteringsproblemer. Der betyder, at vi har en konsolideret faglighed hos plejepersonalet – og det giver et virkelig godt ståsted ift. kommunikationen med patienterne”, understreger chefsygeplejerske Pernille Jensen, som konkluderer: ”Vi oplever, at det er det, vores patienter mærker, og det, som gør dem trygge”.
Et eksempel på afdelingens mange indsatser er, at afdelingen har sat sig for at sikre kontinuitet i behandlingen af for tidligt fødte børn, så overgangen fra at være indlagt og afhængig af personalets hjælp til selv at håndtere plejen i eget hjem er glidende. En kombination af besøg i hjemmet og videokonsultationer med sygeplejersker, som familien kender, giver familien med det for tidligt fødte barn tryghed derhjemme efter en ofte lang og sårbar start på livet.
Afdelingen har en systematisk og struktureret tilgang til at inddrage og lytte til patienterne, også når det gælder et nært og kontinuerligt samarbejde med unge-panelet. I samarbejde med afdelingens ungementorer er der skabt et set up, hvor unge med kroniske sygdomme har mulighed for at netværke og for at give feedback til afdelingen. Det giver alle parter et godt og sammenhængende indblik i, hvordan det er at være ung med en kronisk sygdom, og hvilken hjælp og støtte, der er brug for fra specialisterne.
”At modtage højdespringerprisen bekræfter os jo i, at vi er på rette vej med vores tilgang, fordi patienterne kan mærke det vi gør og det, vi forbedrer”, afslutter Marianne Sjølin, ”det er en stor anerkendelse af alle vores medarbejderes faglighed, gejst og engagement”.