Hvad er postkort til patientfeedback?
Ved postkort-metoden giver patienter og pårørende skriftlig feedback på de oplevelser, de har haft i forbindelse med deres kontakt til afdelingen eller sygehuset. Feedbacken skriver patienterne på et fortrykt postkort, der findes i afdelingen. Patienter og pårørende kan via postkortene pege på konkrete forbedringsområder i afdelingen eller komme med ris og ros.
Hvad kan postkort til patientfeedback bidrage med?
Fordelen ved postkort-metoden er, at de fleste patienter og pårørende er i stand til og har overskud til at give feedback på denne konkrete og kortfattede måde. Derudover er metoden ikke særligt ressourcekrævende for afdelingen. Postkort-metoden kan både anvendes på afdelingsniveau og på sygehusniveau.
Hvad er postkort til patientfeedback særligt gode til?
- At give jeres afdeling løbende og tidstro feedback på en nem og enkel måde for både jer og patienterne
- At få feedback fra patienterne med brug af få ressourcer
- At give patienterne mulighed for at give skriftlig feedback, og fokusere på det, der er vigtigt for dem
Hvad kan være udfordrende ved postkort til patientfeedback?
- At kun få patienter udfylder postkortene, hvis ikke personalet systematisk opfordrer patienterne til at bruge postkortene
- At tilbagemeldinger på postkortene kan være meget kortfattede og dermed vanskelige at forstå og handle på
Målgruppe
Som udgangspunkt har alle patienter og pårørende mulighed for at deltage – dog kan det være en udfordring for ikke-dansktalende og meget syge patienter at skrive et postkort.
Ressourcer
Metoden er ikke særlig ressourcekrævende at anvende. I skal dog beregne udgifter til anskaffelse af postkasse, og evt. materiale, der gør opmærksom på postkortenes eksistens. Endvidere skal I afsætte ressourcer til at introducere afdelingens personale til formålet med postkortene, og når postkortene er i brug, skal I løbende følge op på patienter og pårørendes feedback, hvilket dog ofte indgår som en del af det generelle arbejde med kvalitetsudvikling i afdelingen.
Yderligere information
Beskrivelserne af metoderne i Patientinddragelsesguiden bygger på individuelle interview med personale fra de 5 regioner i Danmark, der har erfaringer med at anvende metoden i praksis
Hvis du vil vide mere om Patientinddragelsesguiden eller har spørgsmål til metoderne, kan du kontakte Center for Patientinddragelse (CPI)
Andre søgeord: ris-og-ros-postkasse
| feedback-postkort
| sig-frem-postkort
| patientinddragelse
| brugerinddragelse