Det Sektorfri Forebyggelseslaboratorium (Forebyggelseslaboratoriet) blev etableret af Danske Regioner i 2018 som et nationalt initiativ med udgangspunkt i regionernes generelle forskningsforpligtelse og rådgivningsforpligtelsen specifikt i forhold til forebyggelse (Sundhedsloven § 119).
Forebyggelseslaboratoriet har siden 2018 bidraget til at samle forebyggelsesaktører på tværs af sektorer, inspireret til forebyggelsesindsatser, rådgivet om effektive forebyggelsesindsatser og forskningsmetoder, understøttet partnerskabsprojekter og produceret viden om effektive forebyggelsesindsatser.
Forebyggelseslaboratoriet fik i første omgang bevilliget midler til en 4-årig periode, men Danske Regioners bestyrelse besluttede i 2021 at sikre en permanent forankring af Forebyggelseslaboratoriet.
Derfor præsenterer vi her laboratoriets nye strategi, der sætter retningen for, hvordan vi vil bidrage til at styrke forebyggelsesområdet i Danmark i perioden 2022-2026.
Strategien tager udgangspunkt i en række udfordringer, som vi ønsker at bidrage til at løse: Der mangler viden om effektive forebyggelsesindsatser; der mangler mere samarbejde på tværs af sektorer; der mangler en tættere kobling mellem forskning og praksis og der mangler større fokus på implementering og forankring af effektive forebyggelsesindsatser samt politisk handling.
Vores ambition er, at vi med denne strategi sikrer et stærkt fundament for prioritering af arbejdet i Forebyggelseslaboratoriet, så vi når i mål med at bidrage til vores vision om en styrket fælles forebyggelsesindsats for bedre folkesundhed.
Læs strategien her.